
 
 
 
 
 



PROGRESSIVE  JOURNALISTS ASSOCIATION OF TURKEY 
 

MEDIA REPORT  
JANUARY-MARCH 2016 PERIOD 

 
 
 
1-) CENSORSHIP AND PRESSURE (detention/arrests, assaults, investigations, chargess, 
barriers to accreditation) 
 
 
- Police threaten JİNHA reporter  
After the curfew was lifted on December 30, 2015, it was reported that JINHA reporter Duygu 
Erol, who went to Gazi Street in Sur, Diyarbakır, was threatened by the police, who said, “If it 
were up to me I'd execute her.” (January 2nd, 2016) 
 
- Daily Sözcü headline investigated for insulting the president  
The Küçükçekmece Chief Public Prosecutor's Office launched an investigation into Sözcü daily 
allegedly insulting President Recep Tayyip Erdoğan, incitement to commit crime and assault due 
to its puzzle-themed news story “Your fortune in 2016,” in which the words "DIE" and "RECEP" 
were used side by side. (January 2, 2016)  
 
-Court bans distribution and sale of 3 books  
The Gaziantep 1st Criminal Judgeship of Peace banned the sale and distribution of three books – 
journalists Hasan Cemal's “Delila / Mountain Chronicles of a Young Female Guerilla” and 
“Kurdistan Logs in the Resolution Process” and Tuğçe Tatari's “Grandma, in Fact I Wasn't in 
Diyarbakır.” (January 4, 2016) 
 
-Kürtsat correspondent Ok released 
Kürtsat News cameraman Baran Ok, who was taken into custody while videotaping police 
intervention in a Kurdish-focused Peoples' Democratic Party (HDP) group walking to the town 
of Sur, Diyarbakır, was released by the court on bail. (January 4, 2016) 
 
- Treatment of a killer to the journalist  
Journalist Hakan Dirik was called to testify because of the news he made at Cumhuriyet daily on 
October 28, 2015 based on the explanation of the lawyer Arif Ali Cangı as to the fact that the 
mines belonging to Koza Altın within the structure of Koza İpek Holding for which an 
administrator was appointed will be transferred to Albayrak Group owned by Berat Albayrak, 
President Recep Tayyip Erdoğan’s son-in-law. The police unit calling Dirik to testify, however, 
was the homicide bureau where the homicide criminals testified. In the explanation he made 
after the testimony he gave in the homicide bureau, Dirik said, “There's no victim around, but 
there is an attempted murder, and that is, an attempted murder against journalism. What I did 
was just a journalistic activity, and I explained that in my statement.” (January 4-5, 2016) 
 
-Detention of DİHA correspondent Oruç 
DİHA correspondent Nedim Oruç was forced out of his home, beaten, and detained in the town 
of Silopi, Şırnak, an area under curfew. (January 05, 2016) 
 
- JİNHA correspondent detained in Van  
In an early morning police raid of Van students dormitories belonging to the Credit and 
Dormitories Institution (KYK), many university students were detained, including JINHA 
correspondent Rojda Oğuz, who was also a student at Van Yüzüncü Yıl University. (January 5, 
2016) 
 



- Solitary confinement of journalists Dündar and Gül ends after 40 days  
The solitary confinement of Cumhuriyet daily Editor-in-Chief Can Dündar and Ankara bureau 
chief Erdem Gül, arrested for their reporting of the intelligence trucks weapons smuggling 
scandal, ended after 40 days. (January 5, 2016) 
 
- Dink family protests decision not to prosecute 
The family of slain Agos daily Editor-in-Chief Hrant Dink objected in a suit to the failure to 
prosecute several suspects in his murder. (January 5, 2016) 
 
- British journalists’ Iraqi translator released  

After being in custody in Adana, Mohammed İsmael Rasool, the Iraqi translator of British 

journalists Jacob Hanrahan and Philip Pendlebury, who were arrested on suspicion of 

supporting ISIL and the PKK in Diyarbakır and later released, was also released. (January 5, 

2016)  

 

-DİHA correspondent Oruç arrested  

Dicle News Agency (DİHA) correspondent Nedim Oruç, who was taken into custody in the town 

of Silopi of Şırnak on January 5, 2015 and given no explanation for hours, was charged with 

aiding and abetting the terrorist PKK. (January 6, 2016) 

 

-Journalists Dumanlı and Özdemir face 4 years in prison 

After the Dağlıca attack, ATV–A Haber’s evaluation of the current status of Turkey “If a political 

party got the number that would be able to win 400 Parliament seats, or make a [new] 

Constitution, the situation would be very different today,” tweeting over Zaman daily’s official 

Twitter account saying “Erdoğan evaluated the treacherous attack at Dağlıca: if 400 

parliamentarians had been won, this wouldn’t have happened,” Zaman daily former Editor-in-

Chief Ekrem Dumanlı and Managing Editor Mehmet Özdemir were charged with insulting the 

president, and face 4 years in prison if convicted. A second indictment was filed against Dumanlı 

over the same issue. (January 6, 2016) 

 

- DİHA correspondent assaulted 

In the court case of Yasin Börü at the Ankara 2nd High Criminal Court, DİHA correspondent Fatih 

Gönül, who tried to film a quarrel between supporters of Yasin Börü, was detained by the police. 

(January 7, 2016) 

 

-Zaman’s Kaya givers testimony on MIT trucks scandal 

Zaman daily Ankara correspondent Bayram Kaya gave a testimony to Istanbul Deputy Attorney 

General İrfan Fidan in the MIT trucks scandal probe in which journalists Can Dündar and Erdem 

Gül were also charged (january 7, 2016) 

 

-JİNHA correspondent Rojda Oğuz arrested  
 JINHA correspondent Rojda Oğuz was taken into custody on January 5, 2016 in Van allegedly for 
being a member of the PKK. (January 9, 2016) 
 
- İMC TV correspondent and cameraman detained 
IMC TV correspondent Bekir Güneş and cameraman Mehmet Dursun, seeking to report on 13 
people (1 a police officer) losing their lives in Van, was taken into custody, and later released. 
(January 10, 2016) 
 



- Gag order after ISIL attack in Sultanahmet 
58 minutes after an ISIL suicide bomb attack in which 10 foreign tourists died in Sultanahmet, 
Istanbul, a temporary  publication ban was imposed by RTÜK on broadcasting from the crime 
scene, especially showing corpses, at the request of the Prime Ministry. (January 12, 2016) 
 
- DİHA correspondent Aydın taken into custody in Muş Varto 
DİHA correspondent Murat Aydın, who videotaped people taken into custody after an attack on 
a DBP township building in the town of Varto in the province of Muş, was also taken into custody 
without any justification by the police. (January 13, 2016) 
 

-When Erdoğan didn’t like the headline! 

After multiple ISIL bombings and hundreds of people losing their lives, President Erdogan 

reacted to Cumhuriyet daily reporting on the attack in Istanbul, Sultanahmet to its readers as 

“the Land of Carnage.” Erdoğan, saying how Cumhuriyet headlined "France is weeping over its 

Children" after the attack in France, said, “A newspaper in my country reported the Paris attack 

with the headline France is Weeping over its Children'. But it presenting the event in 

Sultanahmet as the Land of Carnage did not surprise us.” (January 14, 2016) 

 

- Bozdağ targets Cumhuriyet and Zaman  

After President Erdogan, Justice Minister Bekir Bozdağ reacted to Cumhuriyet and Zaman dailies 

over the way they reported ISIL’s suicide bomb attack in Sultanahmet, Istanbul, in headlines 

saying “No way.” (January 16, 2016) 

 

- Two journalists given over 4 years in prison  

Local journalist Aytekin Gezici was sentenced to nearly 3 years in prison and Cihan News Agency 

correspondent Abdullah Özyurt was sentenced to 1 year and 3 months in prison after being 

convicted for taking photos of policemen while videotaping them in an event in Adana. The court 

decided to adjourn announcement of the verdict. (January 16, 2016) 

 

- DİHA correspondent detained 

DİHA correspondent Yasin Kobulan was taken into custody when he went to report in 

Diyarbakır, and released the same day. (January 16, 2016) 

 

- Website author Akyol acquitted 

Mehmet Akyol, the owner and author of the website “baskentlilerhaber.com,” was acquitted 

from charges over his article claiming Ankara Mayor Melih Gökçek “manipulated the tendency 

surveys made at AKP during the June 7 election process.” Ankara 35th Criminal Judge Aydoğan 

Levent Gedik criticized the attorney generalship in his acquittal, which he based on the ECHR 

and ECtHR, and said, “it should be acknowledged that the public's right to be informed about 

some opinions cannot be restricted by using the criminal law as a means of pressure on the 

media.” (January 16, 2016) 

 

-Student punished over poster  

3 students from Ege University prepared a poster to protest the imprisonment of Cumhuriyet 

daily Editor-in-chief Can Dündar and the newspaper’s Ankara Representative Erdem Gül. Emine 

Akbaba, a student of the Department of Leather Engineering, mounted a poster on the notice 

board of the Faculty of Communication and Media Studies, Ege University, was suspended from 

school for one month. (January 19, 2016) 



 

- Charges against Columnist Çalışkan for insulting the President  

Because of a tweet saying “the man who led his country to war to save himself is not called an 

animal, because it’s a shame. He is not called a demon, because it’s sin. He is called a murderer, 

and he deserves it,” columnist Koray Çalışkan was charged with insulting the president, with a 

possible prison term of 2-8 years. Testifying during the investigation, Çalışkan said that he 

meant Bashar Assad. (January 19, 2016) 

 

Journalist Altan investigated for insulting the president  

The İstanbul Chief Public Prosecutor opened an investigation into Ahmet Altan of 

www.haberdar.com over his November 2015 column “Two Men” in which he criticized 

President Erdoğan by drawing attention to the negative consequences of Turkey downing a 

Russian warplane. (January 19, 2016) 

 

-İMC TV cameraman Tekin wounded  

In the Cudi District of Cizre, in which the curfew continues, 10 people were wounded, including 

İMC TV cameraman Refik Tekin, due to police opening fire on those who went to take the dead 

and wounded. As a result of persistent efforts, Tekin was sent to Mardin State Hospital and 

medical treatment was given to him. (January 20, 2016) 

 

-Nuh Köklü murder case continues in court 

The third hearing was held in the case of journalist Nuh Köklü, who was stabbed to death while 

playing snowballs in the District of Kadikoy in Istanbul. Köklü's murder suspect Serkan Azizoğlu 

will be held in custody for three weeks and it will be determined whether or not he is guilty by 

reason of insanity. The trial is to continue on March 18. (January 20, 2016) 

 

-Complaint about Baransu’s solitary confinement rejected 

Taraf daily’s former columnist Mehmet Baransu stated that he had been exposed to torture and 

ill-treatment in solitary in Silivri Prison, and had been isolated, and made an individual 

application to the Constitutional Court. The court rejected the application with the justification 

that 'the ways of application have not been exhausted. ‘(January 20, 2016) 

 

- Charlie Hebdo case against Cumhuriyet columnists 

Newspaper columnists Hikmet Çetinkaya and Ceyda Karan, on trial for reprinting the cover of 

Charlie Hebdo magazine after the deadly attack, testified in the Istanbul 2nd Criminal Court of 

First Instance. In his testimony, Çetinkaya stated that terrorism is a crime against humanity, and 

said, “My conscience caused me to place that drawing in my column.” Karan, however, said, “An 

article or drawing that does not contain incitement to attack, insult, murder or violence in it 

cannot be the matter of dispute in a criminal trial.” (January 21, 2016) 

 

-DİHA correspondent Yılmaz released  

Dicle News Agency (DİHA) correspondent İdris Yılmaz, who was taken into custody while 

reporting in the town of Erciş of Van in which there were conflicts, and arrested on the grounds 

of spreading terrorist propaganda and insulting the president on November 14, 2015, was 

released. (Janauary 21, 2016) 

 

-AA calls journalist a “terrorist”  



The state-run Anatolia News Agency (AA) wrote about İMC TV cameraman Refik Tekin, who was 

shot by the police in Cizre and whose treatment is ongoing in Mardin State hospital, “A fight 

broke out between security forces and terrorists in Cizre town of Şırnak. In the conflict, 3 

terrorists were neutralized, and 9 terrorists were wounded... Among the wounded, it is stated 

that there is a person alleged to be a cameraman in a television channel.” In the letter it sent to 

Mardin Police Department TEM Branch, the Şırnak Police Department also claimed that Tekin is 

a “a member of a terrorist organization’. (January 21, 2016) 

 

-RTÜK will close 150 television channels  

RTÜK initiated the process to close 150 platforms and their managers on the grounds of making 

unauthorized publication (obscene, misleading marketing, and pirate broadcasts) according to 

the law and regulations. It decided to make a criminal complaint against the executives and 

owners of the channels. (January 24, 2016) 

 

-‘Funeral accreditation” once again  

Having been applied for the first time at the funeral of Public Prosecutor Mehmet Selim Kiraz, 

who was killed in Istanbul Hall of Justice in Istanbul, accreditation was required at the funeral of 

First Lieutenant Uğur Taşçı, who was killed in Cizre, attended by President Erdoğan and Prime 

Minister Davutoğlu. Some media organs were excluded from the funeral. (January 24, 2016) 

 

- Charges over “Last Supper” Picture with photo of Erdoğan  

Bakırköy Deputy Chief Prosecutor, Kadir Yılmaz filed charges against Hürriyet daily Digital 

Publications Content Manager Şermin Terzi and Kelebek supplement website editor Aynur 

Kabayel for insulting the president in news photoshopping President Erdoğan’s photograph into 

Da Vinci's “Last Supper.” (January 25, 2016) 

 

- Charges over “Dictator on trial”  

An investigation started into CNN Türk when it announced the action for compensation 

commenced by President Erdoğan against CHP leader Kemal Kılıçdaroğlu on the grounds of the 

statement “scrap dictator” which he said for him, with the headline “Dictator on trial'. (January 

25, 2016) 

 

- “Terror” accusation to journalist Tekin; custody decision 

Custody decision was made on İMC TV cameraman Refik Tekin, who was shot in the leg while 

serving in Cizre, in which there was a curfew. In the mandate sent by Cizre Prosecutor's Office to 

the Police Department, the statement "a member of the terrorist organization PKK/KCK” was 

used for the cameraman Tekin. (January 25, 2016) 

 

-DİHA correspondent Seçkin taken into custody 

In police raids of houses in Kars, 6 people among whom was also DİHA correspondent Bilal 

Seçkin were taken into custody. (January 28, 2016) 

 

-Hrant Dink case at terror and organized crime criminal court  

The Court of Appeals 5th Criminal Division, which united the main case tried in the 5th Istanbul 

High Criminal Court regarding the 2007 AGOS daily Editor-in-chief Hrant Dink’s murder and the 

case commenced against the public officials on the grounds that there was a personal, legal and 



actual connection between them, has decided that the jurisdiction is in the 14th Istanbul High 

Criminal Court commissioned to judge the terrorism and organized crimes. (January 26, 2016) 

 

- Special “Palace” issue from Leman 

Humor magazine Leman, frequently targeted by the (Presidential) Palace and the media close to 

AKP, protested the pressure on it in its January 27, 2016 by not including any cartoons on its 

cover, but with just the inscription “Palace Special Edition’. (January 27, 2016) 

 

- Journalists Dündar and Gül face life sentence 

The indictment of Cumhuriyet daily Editor-in-chief Can Dündar and Ankara Representative 

Erdem Gül, targeted by President Erdoğan personally because of their news on the MIT weapons 

trucks scandal, was sent to 14th Heavy Criminal Court. In the 473-page indictment covering the 

accusations of “Obtaining the State's information that should remain confidential for the purpose 

of political and military spying,” “Disclosing the information regarding the security of the state 

that should remain confidential for the purpose of spying,” “Attempting to eliminate the 

government of the Republic of Turkey or hindering it doing its duties in part by using force and 

violence” and “Willfully helping the armed terrorist organization without being a member of it,” 

four aggravated life sentences in prison, one life in prison, and up to 30 years in prison were 

requested despite the fact that there is no evidence of the crime. Dündar and Gül’s articles and 

news being included in the indictment of the Public Prosecutor Fidan became an indication of 

the fact that journalism was targeted. (January 27, 2016) 

 

- Only suspected detainee in Ahmet Hakan attack freed 

The first hearing was made on the case in which 7 people were tried 1 of whom was arrestee 

regarding the attack on Hürriyet daily journalist Ahmet Hakan in front of his house. The court 

decided that Ahmet Şengüler, the only suspect who was arrested, was released at the first 

hearing. The judicial control condition about the other defendants was revoked. (January 27, 

2016) 

 

-Investigation of cartoonist Kart under Article 301 

An Article 301 investigation was initiated over Cumhuriyet daily cartoonist Musa Kart over his 

December 8, 2015 cartoon. On the investigation of him, Kart said, “In my cartoon, I claim that 

some part of the judiciary is directed by the Palace like some part of the media. If you don’t want 

to be called a “dictator’, you shouldn’t meet every claim with the threat of punishment. In a 

democracy, a claim is responded to with a claim. This cartoon was drawn for the purpose of 

solidarity with my dear brothers Can and Erdem. If what is wanted to do is to intimidate those 

who display solidarity, I’m showing efforts in vain!” (January 28, 2016) 

 

- Three news websites blocked 

The Telecommunications Communication Presidency (TİB) imposed a ban on accessing 

sendika.org, Democrat News and Yüksekova News. Therefore, the tenth address of sendika.org, 

whose access had previously been blocked for 9 times has also been blocked with the decision of 

TİB. Access to Yüksekova news, to which accessibility barrier was imposed by TİB on July 25, 

2015, and removed on October 20, 2015, was blocked one again. (January 28, 2016) 

 

-'Member-supporter” campaign from BirGün  



BirGün daily, whose administrators, authors and reporters have faced many charges because of 

the news it published and which is battling financial difficulties, started a “member-supporter” 

campaign on its front page. (February 1, 2016) 

 

-Journalist Ayşe Yıldırım gives testimony 

Cumhuriyet daily News Coordinator Ayşe Yıldırım Başlangıç gave testimony as part of an 

investigation under Turkish Penal Code Article 301 due to her October 2015 column "Never 

forget what happened at the polls." (February 1, 2016) 

 

- Cartoonist Kart testifies 

Cumhuriyet daily cartoonist Musa Kart, who testified under the investigation commenced from 

TCK Article 301 against him over a cartoon he drew, said, “What I have drawn has not been 

understood, maybe my words will be understood.” (February 1, 2016) 

 

- Barrier to journalists from Yayladağı District Governorship  

Journalists seeking to travel together with AFAD officials in order to report on Turkmen who 

immigrated to Turkey through Yayladağı on the Syrian border were prevented at the last 

minute. Approval was not given by the Yayladağı District Governorship to go to the border. 

(February 1, 2016) 

 

-Özgür Mumcu appears before judge 

Özgür Mumcu appeared before the İstanbul 2nd Criminal Court of First Instance on charges of 

insulting the president in his March 2015 Cumhuriyet column "Cruel and cowardly". Mumcu, 

who faces a sentence of nearly 5 years in prison, said that he did not insult President Erdogan, 

but was just exercising his right to criticism. (January 2, 2016) 

 

- Baransu case dropped  

The case tried with up to 12 years in prison over "Contradiction to the Law on State intelligence 

services and National Organization" about Mehmet Baransu, formerly of Taraf daily, who was in 

custody in prison due to another crime, was dropped upon determination of the fact that it was 

not opened in time. (February 2, 2016) 

 

-Journalists on News Patrol 

Journalists initiated a News Patrol for solidarity with their colleagues serving in difficult 

conditions in the provinces where there is a curfew. (February 3, 2016) 

 

- Constitutional Court petition on banned books 

Journalists Cemal and Tatari made an individual application to the Constitutional Court for the 

books of Hasan Cemal’s “Delila / Mountain Chronicles of a Young Female Guerilla” and 

“Kurdistan Logs in the Resolution Process”and Tuğçe Tatari's “Grandma, in fact I wasn't in 

Diyarbakir,” banned because they were found in the houses of those who were taken into 

custody in the YPG operation in Gaziantep. (January 4, 2015) 

 

- Indictment of journalists Dündar and Gül accepted  

An indictment seeking four aggravated life terms in prison, once life sentence, and up to 30 years 

in prison was requested for Cumhuriyet daily Editor-in-chief Can Dündar and Ankara 

Representative Erdem Gül, which received intense criticisms in terms of its legal nature and the 



fact that the columns were shown as evidence, was accepted by Istanbul 2nd High Criminal 

Court. Public Prosecutor İrfan Fidan’s request for a private hearing and his request to merge 

with the case of Selam Tevhid will be determined on March 25. (February 5, 2016) 

 

-Davutoğlu meets with media bosses  

In a period when operations ongoing within Turkey and the developments on the Syrian Border 

have intensified, Prime Minister Ahmet Davutoğlu held a meeting with media bosses at 

Dolmabahçe Prime Ministry Working Office. The fact that the meeting to which Ciner Group 

President Turgay Ciner, Ciner Media Group Chairman, Kenan Tekdağ, Kanal 7 (Channel 7) 

Chairman, Zekeriya Karaman, Kanal 7 (Cahnnel 7) Executive Editor, Zahit Akman, İhlas Holding 

Chairman, Ahmet Mücahit Ören, İhlas Media Ankara Group Chairman, Nuri Elibol, Doğan Holding 

Chairman, Arzuhan Doğan Yalçındağ, Doğan Press Holding Vice Chairman, Mehmet Ali Yalçındağ, 

Doğan Online Chairman Hanzade Doğan Boyner, Esmedya Chairman, Ethem Sancak, Star Medya 

Chairman, Murat Sancak, Dünya Veb Ofset Chairman, Didem Demirkent and Demirören Holding 

Chairman, Erdoğan Demirören participated was held right after the works declared by 

Davutoğlu in Mardin with the title “Action Plan to Combat Terrorism” attracted attention. 

(February 7, 2016) 

 

- Norwegian journalist Kampesaeter claims she was deported  

Silje Rønning Kampesæter, reporter for one of the biggest newspapers in Norway, Aftenposten, 

was allegedly deported. The daily’s Editor-in-Chief Espen Egil Hansen protested the deportation. 

(February 9, 2016) 

 

-Confidentiality decision in investigation of killing 12 HPG members  

The Van Chief Public Prosecutor’s Office imposed a “confidentiality” decision on the 

investigation file carried out on killing 12 HPG members in the special operations teams on a 2-

story house in Van on January 10. (February 10, 2016) 

 

- “Operation” setting from Davutoğlu to newspapers close to the government 

After a meeting he held in Istanbul on February 7, 2016, with some managers of national media 

organs, Prime Minister Ahmet Davutoğlu met with managers of press organs close to the 

government , including TRT and Anadolu Agency managers, at the Çankaya Palace. It was stated 

that it was decided in the meeting to make the announcement of the pieces of information 

related to the operations carried out mainly in the Southeast Anatolian region settlements “with 

one voice'. (February 10, 2016) 

 

- Attack on offices of Yeni Şafak and Yeni Akit  

The offices of Yeni Şafak newspaper in Bayrampaşa and Yeni Akit newspaper in Küçükçekmece 

were simultaneously attacked around 04:45 in the morning. Molotov cocktails were thrown into 

the newspaper buildings and gun shots fired. The fires that broke out were put out by security 

guards. (February 11, 2016) 

 

-DİHA correspondent İmrak taken into custody 

DİHA correspondent Feyyaz İmrak was taken into custody under an operation held in Antalya. 

(February 11, 2016) 

 

-2 journalists taken into custody 



Free Journalists Association Co-Chair Nevin Erdemir and Diyarbakır’s Özgür Gün Radio reporter 

Ahmet Gülmez were taken into custody while traveling to Mardin from Diyarbakır. (February 14, 

2016)  

 

-DİHA correspondent İmrak arrested  

DİHA correspondent Feyyaz İmrak, who was taken into custody in a February 11 operation in 

Antalya, was arrested by the court for PKK membership together with 17 people. Together with 

İmrak, the number of the journalists arrested in Turkey went up to 34. (February 15, 2016) 

 

- Defamation case over columnist Alphan  

Hürriyet daily columnist Melis Alphan faces charges over a 2013 interview with Kezban 

Hatemi’s son Ali Hatemi, who was referred to the court and a charges was initiated about Alphan 

with a request for up to 2 years in prison. (February 16, 2016) 

 

- We lost journalist Gülşen Yıldız in the attack in Ankara 

In the attack in Ankara on a military convoy, 28 people, including Tarım TV correspondent 

Gülşen Yıldız, lost their lives. (February 17, 2016) 

 

-Publication ban over second bomb attack in Ankara  

One hour after the attack in Ankara near the buildings of the Parliament, General Staff, Prime 

Minister's Office, Force Commands and Interior Ministry and in which 28 people lost their lives 

and dozens of people were wounded, access to Facebook and Twitter was interrupted. RTÜK 

made a lightning-fast decision of publication ban related to the explosion. The ban was 

announced in a wider scope than the first attack in Ankara and the attack in Suruç. (February 17, 

2016) 

 

- Threat to two press organs from AKP parliamentarian 

After the terrorist attack in Ankara, AKP Ankara Deputy Aydın Ünal, President Tayyip Erdoğan’s 

former adviser and speechwriter, said, "Immunity of these viper’s nests such as T24 news, which 

do not perform journalism and operate on behalf of the terrorist organizations, these terrorist 

organization publications should definitely be removed. I am making a denunciation to our 

public prosecutors and judges from here.” (February 17, 2016)  

 

- Journalists in Diyarbakır blocked 

While Cumhuriyet daily journalist Ceyda Karan, included in the 3rd News Patrol team in 

Diyarbakır, were interviewing people in front of the Ulu (Great) Mosque in Sur along with two 

DİHA correspondents, they were blocked, and were told, “There is a denunciation, you cannot 

take pictures.” (February 18, 2016) 

 

-Can Dündar appears before judge over his December 17-25 columns 

Cumhuriyet daily Editor-in-chief Can Dündar, arrested because of his news of MIT weapons 

trucks scandal, was brought to İstanbul Çağlayan Court Hall on charges over his columns and a 

series of articles related to the December 17-25 corruption scandal. (February 19, 2016)  

 

-DİHA correspondent Dolan arrested  

While reporting in Sur, DİHA correspondent Mazlum Dolan, who took shelter in a basement 

where there were also some civilians due to the operations, was arrested by the court he was 



taken to on the grounds of being a member of the PKK after being taken out of the place they 

were besieged. (February 19, 2016) 

 

-AA correspondents kidnapped by the PKK  

Correspondent Rauf Maltaş, photo correspondent Onur Çoban, and cameraman Kenan Yeşilyurt, 

who were reporting on behalf of Anadolu Agency in the town of Nusaybin of Mardin, were 

kidnapped by PKK members. (February 19, 2016) 

 

- 2 foreign correspondents taken into custody 

French Le Monde daily correspondent Anna Kawa and another correspondent whose name 

could not be identified who were reporting in the town of Nusaybin of Mardin and their 

translator Bayram Kara who accompanied them were taken into custody. The 2 journalists and 

their translator who were taken into custody by the special operation teams who checked for 

identification in the neighborhood of German Bridge and taken to the Nusaybin Police 

Department, were released after a few hours due to having work permit in the area. (February 

20, 2016)  

 

-AA correspondents released  

Anadolu Agency correspondent Rauf Maltaş, photo correspondent Onur Çoban, and cameraman 

Kenan Yeşilyurt who were kidnapped on February 19, 2016 while reporting in the town of 

Nusaybin of Mardin, were released after 48 hours. The three journalists were brought to the 

district governorate by HDP Mardin Deputy Ali Atalan. (February 21, 2016) 

 

- 4 journalists in Silopi taken into custody 

In the Silopi town of Şırnak, DİHA correspondent Ahmet Kanbal, JİNHA correspondent Handan 

Tufan, Pel Production cameraman Eylem Baykuş and Servet Yigen were taken into custody 

together with M. Ali Yılmaz, the owner of the house where they were guests in the district of 

Cuddi. The journalists were later released. (February 21, 2016) 

 

- “Selfie case” to Nokta Magazine 

Charges were filed against Nokta Magazine Editor-in-chief Cevheri Güven and Managing Editor 

Murat Çapan who were detained for a while because of the cover “Monday, November 2nd, the 

beginning of the civil war in Turkey” for spreading terrorist organization propaganda and 

insulting the president because of the covers in which President Erdoğan was depicted taking a 

selfie in front of the funeral of a soldier. They could face over 12 years in prsion. On the cover in 

question, Erdoğan said, “Those who made that cover are dishonorable, and they will pay for it.” 

(February 24, 2016) 

 

- Terror investigation of journalists Cemal and Tatari 

Journalists Hasan Cemal and Tuğçe Tatari are being investigated, after a decision was made to 

pull their books from the shelves and ban their sales on the grounds of spreading terrorist 

propaganda, provoking the public to hatred and hostility, and praiding crime and criminals. 

(February 24, 2016) 

 

-Newspaper with the logo of Erdoğan  



Bursa City newspaper, one of Bursa’s local newspapers, used President Recep Tayyip Erdoğan’s 

photograph under the Turkish flag in its new logo, with the motto, “Muslims are brothers.” 

(February 25, 2016) 

 

- Evrensel’s Twitter account blocked 

The Diyarbakır Judgeship of 1st Criminal Court of Peace banned access to 120 Twitter accounts, 

including the account (@evrenselgzt) of Evrensel newspaper. Evrensel Editor-in-chief Fatih 

Polat said that they would object to the verdict and said, "This decision is a new crime recorded 

in the censorship record of the government.” (February 25, 2016) 

 

- Columnist Şahiner fined for calling Bilal Erdoğan “Superiorly intelligent”  

Because she called Bilal Erdoğan “Superiorly intelligent” in her column "This place used to be full 

of all straight high school students" published on August 7, 2015, BirGün author Seray Şahiner 

was fined 2,610 TL. (February 25, 2016) 

 

-Journalists Dündar and Gül released after 92 days  

Cumhuriyet daily Editor-in-chief Can Dündar and Ankara Representative Erdem Gül, who were 

arrested on November 26, 2015 over reporting on the MIT weapons trucks scandal, and who 

face four aggravated life terms in prison, on life term in prison, and up to 30 years in prison, 

ruled in favor by the Constitutional Court (CC), saying that the two journalists suffered “violation 

of right’. After the CC ruling, the local court released Dündar and Gül. (February 26 2016) 

 

- İMC channel censored 

The Ankara Public Prosecutor’s Office removed TÜRKSAT, İMC and TV from the publishing 

platform on the grounds that they spread PKK and KCK propaganda. The channel's main news 

presenter Banu Güven called the decision a blow to press freedom. (February 26, 2016) 

 

- Columnist Çandar charged 

Charges were filed by the Bakırköy Office of the Chief Public Prosecutor against Cengiz Çandar of 

radikal.com.tr over his column "Excuses: the fight against terrorism; The goal: June 7 revenge" 

published on July 26, 2015 and allegedly insulting the president in 6 of his columns that July and 

August. Çandar will appear before the Bakırköy 2nd Criminal Court of First Instance on April 7, 

2016. (February 26, 2016) 

 

- Erdoğan declaration against freedom of the press  

Before his visit to Africa, President Recep Tayyip Erdoğan spoke on the Constitutional Court (CC) 

ruling releasing Cumhuriyet daily Editor-in-chief Can Dündar and Ankara Representative Erdem 

Gül, making statements against freedom of the press. Erdoğan, slamming the ruling with his 

words, “I neither comply with it, nor respect it,” said, “This incident has nothing to do with 

freedom of expression, this is a spying case. In my view, the media cannot have unlimited 

freedom.” (February 28, 2016) 

 

- 3 journalists taken into custody 

In a police raid of the house where HDP Şırnak Deputy Ferhat Encü stays in the town of İdil of 

Şırnak where operations are ongoing, DİHA correspondents Ferzan Çatak, Mahmut Ravuna and 

Azediya Welat correspondent Kadri Esen who went to the scene were taken into custody. 

(February 28, 2016) 



 

- İpek Media press organs closed  

Due to the ongoing power struggle between President Erdoğan and the Fethullah Gülen 

community, Ipek Media Group, to which an administrator was appointed on October 26, 2015, 

including Kanaltürk, Bugün TV, Bugün daily, Millet daily and Kanaltürk Radio, was completely 

closed on the grounds of providing financial support to "Fethullah Terrorist Organization" 

(FETO). (29 Şubat 2016) 

 

- Prosecutor seeks acquittal of journalists Güven and Çapan 

A prosecutor asked for the acquittal of Nokta magazine Editor-in-chief Cevheri Güven and 

Managing Editor Murat Çapan on charges of incitation to armed insurrection due to a Nokta 

cover showing Recep Tayyip Erdoğan, saying there was no incitement. (March 1, 2016) 

 

-Columnist Ahmet Altan testifies  

Haberdar.com columnist Ahmet Altan testified in İstanbul Çağlayan Court Hall under the 

investigation against him on charges of “insulting the president’, “calumniation” and “insulting 

the Turkish nation” with his column “Two Men” dated November 25, 2015. (March 2, 2016) 

 

-Investigation of Ekrem Dumanlı  

Bakırköy Deputy Attorney General Kadir Yılmaz initiated an investigation of Zaman daily former 

Editor-in-chief Ekrem Dumanlı on the grounds of insulting the president upon the complaint of a 

person called İzzet Koyuncu saying, “I heard Dumanlı insulting the president when he was at the 

airport” in the CIP Hall of Atatürk Airport on June 3, 2015. (March 3, 2016) 

 

-CNN Turk cancels 2 shows 

 CNN Turk cancelled “Everything with Mirgün Cabas,” presented by journalist Mirgün Cabas, 

frequently targeted by AKP partisan media for his news and columns. CNN Turk’s “History on My 

Right and on Left” presented by journalists Altan Öymen and Taha Akyol and Assoc. Prof. Dr. 

Mehmet Ö. Alkan, was also cancelled. Cancelling these critical shows after Erdoğan Aktaş was 

brought to CNN drew attention. (March 4, 2016) 

 

-Zaman also gets administrator 

A process similar to that of İpek Media Group was also applied to Zaman daily. An administrator 

was appointed to Feza Journalistlik A.Ş. which covers Zaman daily in its structure on the grounds 

that it broadcasts in a way to support the structures of the “Fethullah Terrorist Organization 

(FETÖ) and Parallel State Structuring (PDY). (March 4, 2016) 

 

-Administrator on the go in Zaman! 

Editor-in-chief Abdülhamit Bilici was dismissed from Zaman daily after an administrator was 

appointed. Access was blocked to the daily’s website and Twitter account. (March 5, 2016) 

 

-Cost of the tweet to journalist Aşkın: Fired 

Sabah daily foreign news correspondent Enise Aşkın, who tweeted reaction to AKP operations in 

the Southeastern Anatolia region and pressure on the press, was dismissed. (March 6, 2016) 

 

-Administrator also appointed to CİHAN 



After Zaman daily, an administrator was appointed to CİHAN News Agency as well. The İstanbul 

9th Criminal Judgeship of Peace decided to appoint an administrator to Cihan Medya Dağıtım 

A.Ş., Irmak Radyo TV Hizmetleri A.Ş. and Dünya Dağıtım A.Ş. as it allegedly has an editorial policy 

linked to Fethullah Terrorist Organization / Parallel State Structure (FETÖ/PDY). (March 7, 

2016) 

 

-49 years in prison to Fighting Union Magazine Editor-in-chief Tunca 

27-year-old Fighting Union Magazine Editor-in-chief Sami Tunca, facing 54-185 years on charges 

of being a member of the Turkish Communist Labor Party/ Leninist (TKEP/L) and participating 

in Taksim Gezi Park actions under the banner of Fighting Union and was arrested on September 

17, 2013, was sentenced to 49 years in prison. (March 8, 2016) 

 

-21 months in prison for journalist İnce 

BirGün daily publishing consultant and author Barış İnce was sentenced to 21 months in prison 

on charges of insulting President Erdogan through a coded message spelling out “Thief Tayyip” 

in an article on the December 17-25 corruption investigation. (March 8, 2016) 

 

-‘Freedom for News” campaign from journalist organizations 

The Turkish journalists Association (TGC), Turkish journalists Union (TGS), Contemporary 

journalists Association (ÇGD), DİSK Basın İş, Haber Sen (Disk press labor, News Union) and 

Press Institute Association have initiated a campaign for the release of arrested journalists. 

(March 9, 2016) 

 

- Charlie Hebdo case continues 

There was another hearing in the case of Cumhuriyet daily authors Hikmet Çetinkaya and Ceyda 

Karan, who republished cartoons from French humor magazine Charlie Hebdo depicting the 

Prophet Muhammed and face over 4 years in prison. At the hearing, one person whose 

participation request was rejected called out to the judge “If we cannot search for our rights 

here, shall we search for it as one to one?”; This person was taken out from the hall. (March 9, 

2016) 

 

-Dündar and Gül decision from CC: They did not spy, they did journalism  

In the justification of its decision for the release of Cumhuriyet daily Editor-in-chief Can Dündar 

and Ankara bureau chief Erdem Gül, the Constitutional Court said the two journalists’ “personal 

liberty and security right,” “freedom of expression” and “freedom of the press” was violated. In 

its decision, the court said the journalists had been reporting, not spying. (March 9, 2016) 

 

-Publication bans, access barriers after also attack in Ankara, Kızılay 

After the bomb attack in Kızılay, Ankara, a publication ban was imposed by RTÜK on including 

crime scene footage, “exaggerated descriptipons,” and declarations other than the declarations 

of the official authorities.  

The Ankara 1st Criminal Judgeship of Peace imposed a wider publication ban, under which all 

kinds of news, interviews, reviews and similar publications were banned in the media operating 

in the written, visual and social media and the Internet until the investigation is completed. 

Another ban was brought to the social media. The Gölbaşı Criminal Court of Peace imposed a ban 

on access to social media due to the sharing of images of the explosion. (March 13, 2016) 

 



-Erdoğan targets press again after Ankara attack  

In his first words to cameras after the Kizilay attack, where 37 people died, President Recep 

Tayyip Erdoğan targeted the press. Maintaining that the definitions of “terror” and “terrorist” 

should be made again and placed in the Penal Code, Erdoğan said, “There is no difference 

between the terrorist who has a weapon in his hand and those who use their title and pen to 

support terrorism. This is not freedom of thought, freedom of expression, or freedom of the 

press.” (March 14, 2016) 

 

-Charges against author Yılmaz Odabaşı 

Charges were filed against poet/author Yılmaz Odabaşı at the Büyükçekmece 12th Criminal 

Court of First Instance of insulting the president in his column ’The Two Inmates in the 

Conscience of Time” published in Meydan daily on September 3, 2015. (14 Mart 2016) 

 

- Özgür Gündem taken off the shelvses 

The Ankara Chief Public Prosecutor's Office initiated a “terror” investigation of Özgür Gündem 

daily. While stating that the investigation was opened because of the news “the footsteps of 

Newroz” on the front page of the daily following the Kızılay bomb attack, the Ankara 1st Criminal 

Judgeship of Peace took Özgür Gündem daily’s March 14, 2016 off the shelves at the application 

of the Chief Public Prosecutor. (March 14, 2016) 

 

-Publication ban in the child rape case at Ensar Foundation  

The Karaman Chief Public Prosecutor's Office imposed a publication ban on news related to the 

claims of child rape in the house of the Ensar Foundation in Karaman. (March 15, 2016) 

 

- Press cards of journalists at Özgür Gündem were revoked  

The Prime Ministry, General Directorate of Press and Information revoked the press cards of 

journalists employed at Özgür Gündem daily. The journalists learned of the decision with an SMS 

sent to their mobile phones. (March 15, 2016) 

 

-Accreditation of Spiegel correspondent not renewed  

In spite of the application he made three months ago, German news magazine Spiegel’s İstanbul 

correspondent Hasnain Kazım was withdrawn from Turkey by the magazine as his work permit 

was not extended by the Prime Ministry General Directorate of Press and Information. (March 

17,2016) 

 

-Ertuğrul Özkök appears before judge  

On the grounds that he “insulted the president by means of the press” in his column “Shame on 

you, great man” dated September 3, 2015, Hürriyet daily author Ertuğrul Özkök made his 

defense by joining the first trial of the case initiated against him with a request of over 5 years in 

prison. He stated that the person he meant while saying “the dictator who thinks the country is 

his father’s farm” in his article was Bashar Assad. (March 17, 2016)  

 

-News presenter who said, “Silence is not kept in a rape” dismissed  

Halk TV news presenter Ece Zereycan was dismissed because she said, “Silence is not kept while 

children are being raped.” Zereycan stated on Twitter that she was dismissed by Halk TV 

General Manager Şaban Sevinç. (March 17, 2016) 

 



- Accessibility barrier on DİHA 

An accessibility barrier was imposed by Telecommunications Communication Presidency on 

DİHA for the 33rd time. (March 17, 2016) 

 

- Postponement of Nuh Köklü case 

The trial of tradesman Serkan Azizoğlu for allegedly killing journalist Nuh Köklü over a snowball 

that hit his shop window glass in Kadıköy with a possible life sentence was postponed to May 13, 

2016. An expert report is expected on whether or the defendant is not guilty by reason of 

insanity. (March 18, 2016) 

 

- Roza magazine pulled from shelves 

Monthly women's magazine Roza issued jointly by the Ankara University Faculty of Language, 

History and Geography students and prisoners in prison was pulled from the shelves on the 

grounds that it spreads terrorist propaganda. (March 18, 2016) 

 

- Publication ban from RTÜK after suicide bomber attack on İstiklal Caddesi 

RTÜK imposed a temporary publication ban after the suicide bomber attack on İstiklal Caddesi. 

The ban was lifted in the evening. (March 19, 2016) 

 

- He said, “Erdoğan and Davutoğlu will be judged” and the broadcast was cut off  

After Communist Party Central Committee member Aydemir Güler said on the “New Outlooks” 

show on Habertürk TV that President Erdoğan and Prime Minister Davutoğlu will be judged due 

to their 'war crimes', the show’s host Nevzat Çiçek cut off the program by going to commercials. 

(March 21, 2016) 

 

- Expert report in “Odatv Case’: Intervention in the two computers from outside  

In the Odatv case in which journalists Nedim Şener, Ahmet Şık and Soner Yalçın were tried, a 

report by an expert committee from Boğaziçi University Faculty of Engineering stressed that 

“somebody other than the user of that computer intervened in the hard disk.” (March 21, 2016) 

 

- Imprisonment sought for Aydın Doğan  

An indictment with a request for prison time prepared on charges of fuel smuggling through 

Petrol Ofisi (Petroleum Office) (POAŞ) by Doğan Media Group Chair Emeritus Aydın Doğan, who 

also owns Hürriyet, Posta and CNN Türk, was accepted by the İstanbul 1st Heavy Criminal Court. 

(March 22, 2016) 

 

- Arrest requested for Keskin, Editor-in-chief of Özgür Gündem  

Arrest was requested for Eren Keskin, Editor-in-chief of Özgür Gündem daily, who testified in 

İstanbul Çağlayan Court Hall on the grounds that he spread terrorist propaganda under the 

investigation commenced on the daily. (March 22, 2016) 

 

- Israeli journalist detained on suspicion of spying  

Assaf Gibor, who did an interview with the Free Syrian Army militia on the Turkish/Syria border 

on behalf of Makor Rishonnewspaper daily ,was taken into custody by Turkish soldiers and 

interrogated. (March 22, 2016) 

 

-Diplomatic boom to humorous Erdoğan program on German channel 



In the humor program "extra 3"on North Germany Radio and Television Organization (NDR), 

because of the program broadcast on March 17, 2016 which mocked antidemocratic practices in 

Turkey and made President Erdoğan an issue, Germany's Ambassador to Ankara, Martin 

Erdmann was summoned to the Foreign Ministry. 

The development was criticized in Germany; German Journalists Association Chair Frank Überall 

said, “By calling the German ambassador to the Foreign Ministry, Erdoğan made himself a 

mockery in the social media’, and NDR Editor-in-chief, Andreas Cichowicz said, “The Turkish 

government’s referring to diplomatic paths because of a video broadcast in extra 3 does not 

comply with our understanding of freedom of press and freedom of thought." 

Spiegel Magazine reported that the Turkish government interferes in publications in Germany 

more than the public knows, and stated that Erdmann was called to the Foreign Ministry three 

times this year over different publications. (March 22, 2016) 

 

- Administrator stops distribution of 5 newspapers  

The new management of Cihan Medya Dağıtım A.Ş., which was appointed as an administrator by 

the İstanbul 9th Criminal Judgeship of Peace, made a decision to stop the subscriber distribution 

of Meydan, Yarına Bakış, Yeni Asya, Özgür Düşünce and Taraf newspapers. (March 23, 2016) 

 

-radikal.com.tr also closes 

Doğan Media Group’s Radikal, which started publication in 1996 and went web-only on June 21, 

2014, also discontinued www.radikal.com.tr, citing economic factors. (March 23, 2016) 

 

- Terror investigation of Cumhuriyet and BirGün  

The İstanbul Chief Public Prosecutor's Office initiated an investigation of Cumhuriyet and BirGün 

newspapers on the grounds that a police officer was targeted in news related to Berkin Elvan’s 

death by being hit on the head by the gas capsule shot by the police in Gezi Park. The journalists 

responsible for publishing the news at Cumhuriyet and BirGün face an investigation over “Target 

showing of public officials on duty for struggle against terror.” (March 24, 2016) 

 

- First hearing of “MIT weapons trucks scandal” case of journalists Dündar and Gül  

The first hearing of the case of Cumhuriyet daily Editor-in-chief Can Dündar and Ankara 

Representative Erdem Gül, facing multiple life terms on charges of “Obtaining the State's 

information that should remain confidential for the purpose of political and military spying,” 

“Disclosing the information regarding the security of the State that should remain confidential 

for the purpose of spying,” “Attempting to eliminate the Government of the Republic of Turkey 

or hindering it doing its duties in part by using force and violence” and “Willfully helping the 

armed terrorist organization without being a member of it” over their reporting on the MIT 

weapons trucks scandal, was heard in İstanbul 14th Heavy Criminal Court. Both journalists said 

that their news was not a crime, it was journalism. In its interim decision, the Court Board 

decided the case hearings would be closed, and the request of President Recep Tayyip Erdoğan 

and Undersecretary of the MIT for participation were accepted, and Dündar and Gül were 

released by the court pending trial and the next hearing on April 1. (March 25, 2016) 

 

- TRT charged for insulting Atatürk  

The Ankara Chief Public Prosecutor's Office initiated charges against TRT Auditor İlyas Aksoy for 

greenlighting a documentary in which a speech made by Osman Yüksel Serdengeçti insulting 

Mustafa Kemal Atatürk was included In the indictment, it was requested that Aksoy would be 

http://www.radikal.com.tr/


punished with 1-3 years in prison under the Law on Crimes Committed Against Atatürk. (March 

25, 2016) 

 

-JİNHA correspondent Rojda Oğuz released  

JINHA correspondent Rojda Oğuz, who was taken into custody in a raid of a students dormitory 

of to the Credit and Dormitories Institution on January 5, 2016 and later arrested on charges of 

“being a member of the terrorist organization’ was released with the interim decision of the 

court as a result of her lawyers to her detention. (March 28, 2016) 

 

-Punishment to Cumhuriyet to cut off ads for 18 days  

Press Ad Agency punished Cumhuriyet daily to cut off ads for 18 days because of photographs of 

prosecutor Savcı Selim Kiraz who was killed, Charlie Hebdo, and a column dated February 28, 

2013, of Cüneyt Arcayürek, the daily’s writer who died in June 2015. (March 28, 2016) 

 

-JİNHA correspondent Canözer released  

The first trial of JİNHA correspondent Beritan Canözer, arrested on December 19, 2015, on the 

grounds of reasonable doubt while following the demonstration made on December 16, 2015 in 

order to protest the curfew in the town of Sur of Diyarbakır, was tried in Diyarbakır 4th Heavy 

Criminal Court. Canözer was released at the end of the trial. (March 29, 2016) 

 

-Journalist Uludağ acquitted  

Cumhuriyet daily judicial correspondent Alican Uludağ was acquitted on charges over his 

reporting on the taking down of banners hanging on the CHP Aydın Provincial Directorate saying 

“Let December 17-25 Week be the Week of Thieves and let it be celebrated in the AKP General 

Center” and “Take your dirty hands off this public” with pictures of President Erdoğan and his 

son Bilal Erdoğan on the first anniversary of the December 17-25 government corruption probe. 

At the İstanbul 2nd Criminal Court of First Instance, Uludağ’s attorney Abbas Yalçın said, “It is 

not possible to report this news without writing the content of the banner. The reason for taking 

the banner down made the news. There is no element of insult here.” (March 29, 2016) 

 

-Olay TV Ankara Office shut down  

Olay TV’s Ankara bureau, open for more than 10 years ,was shut down with a sudden decision. 

(March 30, 2016) 

 

- Journalists also wounded in bomb attack on armored vehicle 

There was a bomb attack on an armored vehicle belonging to security forces during operations 

against the PKK in the town of Nusaybin of Mardin. In the armored vehicle, it was reported that 

there were also some journalists who wanted to get some news and take pictures related to the 

operations. Clear information as to which journalists were in the armored vehicle and which of 

these journalists were wounded has not been shared with the public. (March 31, 2016)  

 

- Press blocked, beaten on Erdoğan’s US Visit  

Before President Recep Tayyip Erdoğan’s speech at the Brookings Institution in Washington, DC, 

Erdoğan's bodyguards prevented and beat several press members among whom were also the 

former Bugün daily Washington correspondent Adem Yavuz and columnist Amberin Zaman; 

their entering the hall was prevented, and those who entered were taken out. Some of them 

were prevented from shooting footage. 



At the meeting, which took questions to be asked beforehand, asked about arrested journalists 

in Turkey, Erdoğan said, “52 persons claimed to be arrested journalists are persons whose 

punishment was finalized by also completing the stages of appeal due to many crimes especially 

terror crimes being in the lead. There are only 7 persons claimed to be arrested journalists. Only 

2 of them have yellow press cards. And let them not fool us. 4 of the 7 persons are ongoing to be 

tried for being a member of the PKK terror organization 3 of them, however, for being a member 

of the FETÖ terror organization.” (March 31, 2016) 

 

 

2-) POWER FIGHTS and MANIPULATIONS OVER THE PRESS 

 

- Lie of condolences statement by "Upright Posture” 
In Yeni Akit daily, a news report called "Condolences from General Staff to Akit” said, “The Press 
and public relations Department of the General Staff, Brigadier General Ertuğrul Gazi Özkürkçü 
has conveyed condolences over the death of our Executive Coordinator Hasan Karakaya. 
Özkürkçü underlined the fact that Karakaya did not give any concessions from his upright 
posture in his most difficult times.” However, later, it was revealed that General Staff did not use 
the statement “did not give any concessions from his upright posture” regarding Karakaya, the 
newspaper said this statement was written "inadvertently.” (January 3, 2016) 
 
- Güneş targets Zaman over mosque lie  
Güneş daily’s story, “Scandal from Zaman daily: Adopted the Vandals,” said, "In ODTÜ, while the 
studded, bat attack to the students coming out of the small mosque keeps its heat, FETÖ's daily 
Zaman put forward the fact that the event was not an act of violence. It claimed that the attack in 
which the students were hospitalized was exaggerated.” (January 4, 2016) 
 
- Akit: Shut down IMC 
On its front page Yeni Akit daily urged that İMC TV be shut down under the headline "shut off the 
terror channel", saying, "İMC TV, which makes Istanbul-centered national broadcasting over 
Türksat 3 A satellite, is almost a spokesman for the terror organization PKK and Armenia. Kurds 
disturbed by the broadcasts want the channel to be taken out of the satellite.” (January 8, 2016) 
 
- So-called "Trump" response from Bugün to Doğan 
In "That's enough, Mr. Aydın,” Bugün daily said, “Protest Donald Trump, who had a headscarf-
wearing Muslim woman removed from the hall after insulting Islam"; he wanted Trump’s name 
to be erased from the famous towers in Istanbul owned by Aydın Doğan. (January 10, 2016) 
 
Bugün attacks Beyaz show  
Newspaper Bugün, in its front page news, "PKK adds on Doğan Group television channel,’” 
stated,"PKK sympathy of Doğan Yayın Group continues,” saying the Doğan Group-owned Kanal D 
TV show Beyaz Show spread PKK propaganda. Speaking on the show by phone, Ayşe Çelik 
criticized the government for the situation in Diyarbakır. And Beyaz made the audience applaud 
her.” (10 January 2016) 
 
- "Partner Aydın Doğan" Headline 
Güneş daily printed the headline, "They met at Hendek," showing CHP head Kemal Kılıçdaroğlu, 
HDP head Selahattin Demirtaş, Fethullah Gülen, and Doğan Medya Media Group owner Aydın 
Doğan and saying “Recent operations did huge destructions to terrorists and they want help 
from their supporters. While the HDP, who took action, transferred living shields to the cities in 
east, the woman who did Hendek propaganda on Beyaz show turned out to be a supporter of 
FETÖ " (11 January 2016) 
 



- Bugün targets Kabaş 
Newspaper Bugün, after the ISIL attack in Sultanahmet, printed a story “You can be happy now 
Sedef Kabaş’, saying, “Old reporter Sedef Kabaş posted a flagrant tweet after the explosion. 
Kabaş used the words ‘Turkey will not awake unless İstanbul is bombed’. There were lots of 
responses to Kabataş in social media. She, by the way, did not shut up, but continue to post 
provocation messages” (13 January 2016) 
 
- Bugün openly makes Cumhuriyet a target 
Bugün printed the story "Out of clear necessity we also state it: Cumhuriyet captured by PKK’. 
Saying, “When Can Dündar has the management of Cumhuriyet, in which terrorists called as 
guerrillas, terror group called as “Pekeke” like the members of the group, a shift in the axis of 
this newspaper started to be seen by everyone. (16 January 2016) 
 
- Pazarcı attacks METU  
Akşam daily’s Emin Pazarcı wrote, “Be Ashamed, Ahmet Hakan” saying, “He also talked much 
about four academic persons in his “Now it is turn for METU” yesterday. He portrayed METU in 
such a way, you cannot believe it. Do you know what it is? METU is a place in which students 
with any ethnicity can act freely. It supports labor. University had not been closed by a single 
violent act. They are not true at all. Since its foundation, there were groups who wanted METU to 
be home for terrorists rather than science. If he called himself ‘reporter’ then he must know this. 
You are marketing METU in a way as you marketed Salahattin Demirtaş. You must be ashamed, 
what kind of a journalist are you, Ahmet Hakan? (21 January 2015) 
 
- Cem Küçük threatened again  
Star daily’s Cem Küçük, in his article "Nothing changed in Doğan Side” stated that "Aydın Doğan 
slyly opposed our President Erdoğan and Turks and continues to support the PKK. However on 
the other hand he continues to develop close friendships with some bureaucrats for building 
rentier folds. You can both be enemies with our president, government, support the PKK and can 
benefit from the lands of our country ha? Within capital letter you underestimate the 
“GOVERNMENT” Aydın Doğan. Right now I must mention that bureaucrats on Aydın Doğan’s 
side are literally committing suicide.’(27 January 2016) 
 
- From Takvim: "Hürriyet Tattled the person that Russia was looking for “ 
Daily Takvim in its front page "Tattler Hürriyet" again targeted Hürriyet, saying, “Russia claimed 
that the pilot of the plane which was brought down was killed by Alparslan Çelik. It is stated he 
will be killed wherever he will be found. However Hürriyet took his photo which was taken 
during the funeral in İstanbul on the front page showed him as a target.”(29 January 2016) 
 
- Takvim again targeted 
Takvim wrote, "Do you like what you did, Hürriyet? 19 snipers in İstanbul,” saying, “Russia 
claimed that the pilot of the plane which was brought down was killed by Alparslan Çelik. 
Hürriyet showed his place; Putin send a sniper team.” (1 February 2016) 
 
- From Küçük to Aydın Doğan: We can see the end of the road  
 Daily Star’s Cem Küçük, in his article, "End of the road is seen,” stated, “You underestimate the 
government of the Turkish Republic, Aydın Doğan. Bureaucrats that you scare with the media 
power in your hands, you thought they are government. You thought some supporter journalists 
are men. These scared birds will pay what they did. There are people in Turkish government 
who you cannot buy with your money, fully support their nation. These people swore for 
attachment to this government. In these people there are Atatürk supporters and also idealists. 
They have different political views but they all are Turkish sons who love their country. All of 
them can give their lives for the independence of Turkey. You do not have moral values like 
being related to this country. You cannot understand honorable people who could live for a 



month with your daily breakfast money. Listen to the famous song by Musa Eroğlu. The end of 
the road is seen (6 February 2016) 
 
- Attack on Sancak is also FETO’S job! 
Güneş daily’s "Attack on Sancak is also FETÖ’s job’, wrote about an assassination attempt realted 
to Sancak’s gambling debts. The article stated that Ethem Sancak, the owner of Akşam Group, 
said that this attack was done a group related to FETÖ (9 February 2016) 
 
- Young politician who ran by the angry crowd!  
In his column “Windows of Hürriyet,” Star daily columnist Ersoy Dede wrote, "Terrorists 
attacked Yeni Şafak and Akit Medya Groups. First of all I want to say get better soon. Upon this 
event I remembered that there was a case where Hürriyet’s windows were broken. So, what 
happened to that case? Only for not getting a huge tension, was your strength only enough for a 
young politician who were there for calming the angry crowd? Each day you lynched 
Abdürrahim Boynukalın in your papers. At every opportunity you showed him as a person who 
broke he windows, shut the free-media.” (12 February 2016) 
 
- Küçük: Özkök wrote the book of racist vileness  
Star daily’s Cem Küçük, in his “Lies and Betrayals,” stated, “Aydın Doğan’s sniper Özkök is a 
racist and orientalist man who could even say swamp to the people who live in the Middle East. 
The man who wrote the book of vileness calls the Middle East vile. (20 February 2016) 
 
- Return to the News with Ahmet Hakan from Takvim 
Takvim branded Hurriyet writer Ahmet Hakan “Unreliable” saying, the scenes of HDP head 
Selahattin Demirtaş playing saz on Ahmet Hakan’s programs were given with the statement” 
Good boy fell out with the writer from Nişantaşı. The penfigher of Hürriyet, Ahment Hakan 
knocked out Selahattin Demirtaş who he invited to his program and made him play saz (26 
February 2016) 
 
 - Güneş didn’t like CC ruling for Dündar and Gül  
Güneş daily called the CC ruling for Can Dündar and Erdem Gül a “violation of rights’, with the 
“Spying plus freedom” headline. The story said that “after this understandable decision of CC 
Dündar and Gül were vacated.” (26 February 2016) 
 
- Dündar is Assange; the same things will happen to him 
Star daily’s Cem Küçük in his column “Can Dündar is Julian Assange!" said, “Can Dündar was 
released by the CC. What Dündar did is a crime around the world and a violation of national 
security. Can Dündar, who produced news saying “Here, That Guns,” reached the red lines of 
Turkish government. People on the top of government were really angry, who I talked yesterday. 
They underlined that such a betrayal will not be forgotten by the Turkish people. A person can 
criticize foreign policy. This is his natural right. Might criticize Syrian policy of Turkey. But, he 
cannot reveal anything even if the Turkish government sends atom bombs to Assad. When you 
reveal them you violate national security. The things the US and Britain did to Julian Assange and 
Bradley Manning can be seen by anyone. Assange lives in a 12-meter square place in Britain’s 
Ecuador Embassy where the worst fame for media has. The moment he gets out he will be 
arrested. Manning on the other hand was both tortured and imprisoned for 35 years. In the 
Iran–Contra scandal, Gary Webb, who questioned the role of CIA, was forced to commit suicide 
in 2004. Can Dündar is the Turkish Assange. He will get the same as Assange” (27 February 
2016) 
 
- Akit targets CC judges  
In “Visa from CC to the spying suspects,” Yeni Akit wrote, “Can Dündar and Erdem Gül, who were 
arrested on spying accusations, were supported by the CC, and a scandalous ruling was done, 
spying crimes were accepted” A member of the Council of State, Mustafa Yücel Özbilgin, was 



killed 3 months ago and Akit, which showed Council of State members who made a ruling about 
headscarves as a target, similarly showed CC members who made this decision on Dündar and 
Gül. Each members’ photo and name, and the year they started to work, was given and it was 
speculated that former Presidents Ahmet Necdet Sezer and Ahmet Gül made the people to work 
here. (27 February 2016) 
 
- Fantastical Definition to CC Decisions from Star: February 26 Higher Jurisdiction Reform  
Star daily reported on the CC decision for Can Dündar and Erdem Gül’s release with the headline 
“Today this issue will end’. CC members with their photos and names were targeted in this news, 
former President Abdullah Gül’s advisor Ahmet Sever’s photo was shown. CC head Arslan talked 
tough, saying “Today this issue will end” to the member who said, “Even the trial did not start. 
We cannot show ourselves as jury, we must postpone it “. (28 February 2016)  
 
- Another threat from Küçük 
In his column “Can Dündar must be arrested again because he is a betrayer,’ Star daily’s Cem 
Küçük wrote, “Can Dündar is a FETÖ agent, all layman will see it, and curse Can Dündar. Can 
Dündar and Akın Atalay’s huge amount of money that they get from FETÖ are found and will be 
found too. Again, related jury will transfer an administrator to the terrorist media group which is 
called Feza Journalism and FETÖ media will be released. (29 February 2016) 
 
- Star hits below the belt 
Star daily in the case of Can Dündar, accused because of the MIT trailer truck news, after the first 
article it did about the release of Can Dündar by CC decisions, hit below the belt. Star printed a 
photo speculating that he kissed an Iranian woman with the headline, “FETÖ bird sings with the 
cassette’. In the news how Can Dündar, who made the betrayal for a villa, fell into FETÖ’s trap is 
lightened by Star. Dündar was taken with the phone and cassette records as this group did to 
many of them. Yeni Şafak daily gave similar news with the “Decided Release” headline. Two 
papers made Dündar and CC news for three days (1 March 2016) 
 
- Star: Who did you fall into, Zühtü? 
Sabah and Akşam dailies, in the news on the CC Dündar and Gül decision, used similar headlines 
again: “Even accusation did not read’, but Star was more creative and chose “Who did you fall 
into, Zühtü?” (3 March 2016) 
 
- Kekeç: You must be kiddingm me dishonored! 
Star writer Ahmet Keke in his column, “You must be kidding, me dishonored” stated, “Can 
Dündar is not a journalist to me. I said it many times. Can Dündar is a liar. He is a filthy liar. He 
must be barred from journalism as soon as possible. This part is for the man who questioned the 
honor’ of his colleagues; you both call a liar a journalist and talked about the journalists who 
criticize the release decision as ‘some dishonored men have problems with the release decision.’ 
During this period we have to repeat the statement within the ‘You must be kidding; me 
dishonored!’” (3 March 2016) 
 
- Akit targeted for second time; he said, “resign”  
Yeni Akit daily again targeted the CC members who greenlighted Dündar and Gül’s release. CC 
head Zühtü Arslan and other members’ photos who joined the decision were shared by the 
journal with the headline, “You violate your oath, resign.” (4 March 2016) 
 
- A creative from Güneş: Just for him to run away? 
Güneş Gazetesi, with the headline “For him to run away?” again made Can Dündar a target. The 
article said Can Dündar sold his villa for a high price. He earned lots of money, and soon after he 
was arrested. However, with the scandalous CC decision he was released. The question is this: 
Were the villa sale and CC’s decision for Dündar’s escape to foreign countries? (5 March 2016)  
 



- Again a CC Headline from Yeni Şafak  
Yeni Şafak printed the headline “Reason Shift” saying, “The CC who released Can Dündar is in a 
great panic right now. CC who were accused of violation, did a weekend shift to write the 
appropriate reason.” (6 March 2016) 
 
- Star: Zaman-PKK partnership 
Star daily’s headline story “Zaman had a partnership with PKK,” said, “The investigation which 
resulted with an Administrator transfer to Feza Gaztecilik A. Ş. showed the relationship between 
the parallel structure and the terrorist PKK.” (6 March 2016) 
 
- Dede: Also Cumhuriyet will not be freed  
Star daily’s Ersoy Dede’s column "Administrator decision is wrong, it must be seized” stated, 
"Look, Ekrem Dumanlı who was released by court pending a trial, was gone Was his paper freed? 
Cumhuriyet will not be freed either. You cannot make terror propaganda by looking into our 
eyes.”(6 March 2016) 
 
- Küçük, he knows who will have an administrator or who will not! 
Star daily author Cem Küçük said in his column "Read this text well, [US Ambassador] John 
Bass...,” "…No administrator will be appointed to any newpaper or television other than FETÖ.” 
(March 7, 2016) 
 
- Akşam’s Headline is Zaman 
Akşam daily, with the headline, “Invisible line in Zaman,” wrote, “In the news with “’Not daily but 
a hutment’ headline, it was stated that “Orders of Peninsula were transferred to Zaman’s center 
in New Bosna, then with the Client machine, which stops followability to the imams was found’. 
(8 March 2016)  
 
- “Pool” all together  
After the CC ruling for Dündar and Gül, this news was given with the headline “CC covered up the 
evidence” in Akşam, “They hardly explain the reason” in Sabah, “Reason according to the 
reaction” in Yeni Şafak, “you cannot fool Zühtü” in Star,” Its reason is worse than the decision” in 
Güneş, and “12 Fault choked 3 truths” in Yeni Akit. (10 March 2016)  
 
- "It is a matter of honor for the Turkish government that Dündar must spend most of his 
years in jail”  
Star daily columnist Cem Küçük wrote “There is no mercy for supporting terrorism” showed 
General Editor of Cumhuriyet Can Dündar as a target and said the longer he is kept in jail the 
better for the Turkish government, saying, “Can Dündar must be arrested immediately and never 
released. His longer years spend in jail is a matter of honor for the Turkish government from 
now on. If Can Dündar is not arrested, the fight with terror means nothing”. (16 March 2016) 
 
- “Reza” sensitivity from Akşam 
Akşam, after the arrest of Reza Zarrab in Miami, accused in the Dec. 17-25 corruption probe, 
used a “Deep Operation” headline. Akşam used US state attorney Preet Bharara’s picture and 
stated, “The arrest of Reza Zarrab turned into a perception operation against Turkey. Doğan 
Group were make the place ready for authorities” statements from US. (24 March 2016)  
 

- Awkward Comparison by Akşam 
Akşam did an interesting news on its front page “Which country is more democratic?” In the 
news, Aydın Doğan and Reza Zarrab’s photos were used and under Doğan’s photo of Turkey. 
Crime: Financial not arrested, under Zarrab’s photo “America: Financial Arrest” was written. (26 
March 2016)  
 
- Crusader Alliance imitation by Star  



Star said on its front page “Hürriyet gave all his hopes to the White House Reform that will be 
done for Reza Zarrab. Same newspaper, about some foreign consuls who watched Dündar and 
Gül’s hearing, made an article “Crusader Alliance in Truck Betrayal’. In the article it was stated 
that 11 countries consuls tried to affect the judiciary in the case of Can Dündar (26 March 2016) 
 
- Interesting “Lawyer who supports DHKP-C AND FETÖ” news by Sabah 
Sabah, reporting news about Can and Gül’s MIT trailer trucks first case, used a “Dündar Alliance” 
headline. The article said “Lawyers who support FETÖ and DHKP-C both defend Dündar and Gül 
during MIT trailer trucks case.” (26 March 2016)  
 
 
3-) FIRINGS, RESIGNATIONS, VIOLATED RIGHTS and CLOSED MEDIA ORGANS  
 

-Journalist Köse fired 

Longtime Cumhuriyet correspondent Türey Köse was fired (6 January 2016)  

 

-Journalist Çakır fired 

Journalist-author Ruşen Çakır was fired from his job at Habertürk. On social media he said, “We 

have already expected this decision, have we not? (26 January 2016) 

 

- Habertürk firings 

Habertürk TV and newspaper decided to unite and after Veyis Ateş became the general head 

there were discharges at Habertürk TV. Initially, news readers Duygu Canbaş, Belkıs Kılıçkaya 

and Serap Belet Douillet were fired; after a while Habertürk correspondents Ahmet Örsoğlu, 

Gökçen Kandemir, Leyla Ünal and Onur Aksoy were also fired (13-19 February2016) 

 

-500 media workers unemployed  

İpek Media group, after the 26 October 2015 Administrator transfers where 71 journalists were 

unemployed, which has Kanaltürk, Bugün TV, Bugün daily, Millet Gazetesi and Kanaltürk Radio 

under its roof, decided to close and media workers were violated. A total of 500 people were 

unemployed after the decision to close the media groups and parts. (29 February 2016) 

 

- 360 fired from Star, Akşam, Güneş dailies, Kanal 24, and 360  
Ethem Sancak who supports AKP, and owns Star, Akşam and Güneş dailies and Kanal 24 and 

360, fired 260 people from these media organs. (27-29 February 2016)  

 

- Zaman Editor Fired  
Zaman Editor-in-Chief Abdülhamit Bilici was fired from Zaman to which an administrator was 

appointed. (5 March 2016) 

 

- Sabah firing 

Foreign news correspondent Enise Aşkın, who wrote tweets that criticize AKP pressure on 

media and operations that continues in southeastern Anatolian, was fired. (6 March 2016) 

 

- Sabah firings continue 



Three experienced journalists that worked in the Istanbul Office of Sabah was fired: Mustafa 

Akbaş, Veli Sarıboğa and Deniz Derin. (15 March 2016) 

- Discharges from NTV Sport 

NTV sports channel, on the air since 2008, fired 20 workers. (25 March 2016) 

 

-Olay TV Ankara office closed; 5 workers fired 

The Ankara office of Olay TV, on the air more than 10 years, closed for economic reasons. Six 

workers, 5 of them journalists, were unemployed: Mehmet Çatakçı (Ankara Representative), 

Umut Albayrak (Parliament correspondent), Esra Koçak Mayda (Parliamentary correspondent), 

Murat Karabulut (cameraman), and Muzaffer Adıgüzel (cameraman). (30 March 2016) 

 

4) OTHER ISSUES AND INTERNATIONAL DETECTIONS 
 

- Support for Cumhuriyet from EU Consuls  
İstanbul consuls from 11 EU member states visited the İstanbul Office of Cumhuriyet and heard 

about Can’s and Erdem Gül’s arrest; they stated that they will watch the case and support the 

journalists during the case. (6 January 2016) 

 

-EC asks about violence on Bianet correspondent 

The European Commission asked the Turkish government about Bianet correspondent Beyza 

Kural, who at a YOK protest in İstanbul last November was arrested with her hands cuffed 

behind her back. EC Turkey representative Erdoğan İşcan signed the answer, he stated the 

protest was illegal and Kural was between protestors and released right after she showed her 

press-card (11 January 2016)  

 

- Dündar given freedom of speech award  

PEN gave its annual Freedom of speech award to journalists who face pressure to Cumhuriyet 

Editor-in Chief Can Dündar who is in jail. (15 January 2016) 

 

- ECtHR ruling on Nokta magazine  
The European Human Rights Court (EHRC) ruled on Nokta Magazine, which was closed in 2007 

for releasing secret documents. The decision said closing the magazine was against human rights 

and the public’s right to information and violated media and speech freedom. (19 January 2016) 

 

- “Media freedom is a must for transparency in politics ” 

International Transparent Institution’s “Finance for Politics and Transparency Topic” report 

stressed media freedom for making politicians responsible and transparent in their acts. It said 

that in order to make politics responsible and transparent firstly media must be free and 

objective. Information and news free flow’s blockage and blockages for media only makes things 

easier for media groups that support the government. (25 January 2016) 

 

- Freedom House: Turkey is under pressure 
US-based human rights group Freedom House’s “World Freedom Report” underlined that the 

Turkish media is under pressure from President Recep Tayyip Erdogan (27 January 2016) 



 

- Strasburg support for Dündar 
Cumhuriyet Editor-in-Chief Can Dündar’s poster with the headline “Being a journalist is not a 

crime” was put on a building in Strasbourg, French “Club de la Presse Strasburg-Europe” (3 

February 2016) 

 

-Turkey requests more Twitter censorship than any other country 

 According to a transparency report Twitter publishes every 6 months, Turkey is in the first 

place for censorship requests. 2,211 out of 4,617 requests were from Turkey in July-December 

2015, nearly 48% percent (20 February 2016) 

 

- Amnesty International: Freedom of Speech was violated  
 Amnesty International’s “2015 Right Violations Report” stated that unique steps were taken in 

Turkey in order to keep the media quiet. (24 February 2016)) 

 

- Administrator warning from the UN 

During the UN Human Rights Council in Geneva, United Nations High Commissioner for Human 

Rights Zeid Ra'ad Zeid Al-Hussein decried “Turkish authorities” applications against Zaman in 

the current and most horrible progress against media and speech freedom within the country. 

(10 March 2016) 

 

- German parliamentarians’ letter to Erdogan 
German parliamentarians, in a letter to President Tayyip Erdoğan, stated their worries about 

speech and press freedom within Turkey. It urged that the punishment of Cumhuriyet’s Gül and 

Dündar be stopped. (17 March 2016) 

 

-Detectios for the freedom of Press in Turkey by IPI 

At the International Press Institute held in Doha, Qatar, it was mentioned that although Turkey 

gave the warrant for fit the articles on speech freedom and press freedom stated in related 

international law rules which Turkey is responsible, the AKP government acted completely 

against it. The arrest of the Cumhuriyet journalists and appointing an administrator to Zaman 

and CİHAN New Agencies were called unacceptable. (21 Mart 2016) 

 

- EU reaction to decision about MIT trucks case  

EU Commissioner for Enlargement Negotiations Johannes Hahn said of the trial of Dundar and 

Gul, “This case is a test for press freedom and the rule of law in Turkey. Responsive, free 

journalism is not a crime but a baseis for democracy. Candidate countries must protect freedom 

of speech.” (25 March 2016)   

 

 


