REPORT ON FREEDOM OF THE PRESS AND FREEDOM OF EXPRESSION

OF THE PROGRESSIVE JOURNALISTS ASSOCIATION

In order to analyze level of development any society, many criteria --economic criteria being in the first place is being used today: ‘Per capita income,’ ‘book reading rate,’ ‘quantity of consumption of certain nutrients,’ etc.
Those criteria make sense in such analyses to a certain extent, nonetheless, it has been realized in time that the most significant criterion of the level of development and the cement of the culture of living together is the use of freedom of the press and expression.  The level of such an indicator, which is particularly set by the European countries that are generalized as ‘the West,’ is the basis of cultural, economic and individual development.
Although the Republic of Turkey made progress in many areas since its foundation, there has always been a bumpy road for the freedom of the press and expression with ups and downs. And the recent trend is full of downs. There are many sociological reasons (religion, tradition) for this situation, however, political influence should be put on the first place without a doubt. Anti-labor and authoritarian political mentalities that shun rationality and that do not reduce production to the basis of consuming together develop an ignoring attitude towards the right to freedom of the press and expression. It has been clearly observed that for the past 13 years of the rule of the Justice and Development Party (AKP) which is based on a system that was constructed according to that mentality, expression of all kind of thoughts by those ‘who are not on their side’ and any struggle for rights are being oppressed just like in fascist administrations. During that time many citizens, including children, were killed, injured; unjustly put in jail for attending a rally, chanting slogan and hanging a banner. Their lives become miserable and some of them were left with no other option than committing suicide.

It has been clearly observed that for the past 13 years of the rule of the Justice and Development Party (AKP) which is based on a system that was constructed in accordance with that mentality, the expression of all kind of thoughts by people except those ‘who are on their side’ and any struggle for rights are being oppressed just like in fascist administrations. In this period, many citizens, including children, has been killed; injured; unjustly jailed simply for attending a rally, chanting slogans and hanging banners. Their lives have been made miserable and some of them have been forced over the brink of suicide/were left with no other option than committing suicide.  Besides being a time of violation for freedom of thought and expression, this period has also been a time during which the violators have been protected and the crimes that were committed have been deemed immune from law via the excuse of being exercised under “public duty”.  Moreover, through the recent legal regulations, what is aimed at is a model for a society that does not think, question, challenge or object.

Journalism, which is the leading one among the professions which constitute an embodiment of the freedom of thought and expression, has been attacked, invaded and rendered devoid of identity and content in the period of AKP governments much further than it had ever been in the past.  The media activities, which have become important, effective and “most lucrative” for business circles in the 21st century, has been perceived as one of the fundamental means through which the political power maintains its existence as well, and the aim has been to turn it into a structure which has to be taken under control in order to generate and manipulate perceptions.  Thus, the media outlets have been burdened with the task of being the spokespersons for governments, and as various corporate groups were taken under full control and the relations between political power and corporate capital became intertwined, this process yielded the expected results.  In the period of AKP rule, this intertwinement was performed not underhandedly but openly.  Those who publicly declared that they stood by the government, those who celebrated the results of the elections in balconies along with the government officials became owners of television channels and newspapers.

The political power has made use of almost all possible means to take the media under its control: first, there has been an attempt to alter the current ownership structure.  Those outlets whose ownership was not altered have been silenced through insinuations of financial threat, and the journalists in those outlets who still could not be silenced were confronted with lawsuits or unemployment.  The history of Turkey in the past few years has been noted down as a dark age in terms of journalistic profession as well, along with various others.

This process has demonstrated that insofar as the print and visual media in a country is taken under the control of corporate capital, and thus the control of the political power as well, “the principle of impartiality” based on equal reflection of the opinions of different sides in an event and “printing and broadcasting with a regard for fundamental human rights” such as being against any kind of discrimination and provocation has been revoked as such.  Despite the efforts of the political power and the associated power groups for eradicating these ethical values, the newspapers which are published and the journalists who write both for the professional imperatives and a life with dignity, along with their organizations, have always resisted and maintained their existence.

Progressive Journalists’ Association has always stood up for the profession, believing in basic ethical rules of conduct and in organized force/the power of organization ever since its establishment.  Progressive Journalists Association, whose members were assassinated, taken into custody, beaten, dismissed form work due to this stance, has never avoided its professional responsibilities even in periods in which everyone else was silent and has always called “the king naked”.  Our association, --which took the lead of Intellectuals’ Petition during the times of fascist coup of September 12, 1980; which conducted studies and examinations in the Eastern and Southeastern regions in 1990s without remaining indifferent to what was happening; which stood up for its colleagues who were taken into custody, detained, and dismissed,-- is continuing to raise its voice against pressures that are taking place within this period. For this purpose, reports under the name of “FREEDOM OF THE PRESS AND EXPRESSION” will be prepared to inform public about pressures on the media, and all violations will be shared with the public at the national and international level. The data gathered and compiled by members of the ‘Monitoring Commission’ of our association’s Ankara Branch and approved by association’s authorized bodies will be released to the public in every three months, and it will become an annual report at the end of the year. 
In an effort to build a Turkey and a world where thought and its expression is free; where the media make news on the basis of free reporting and inform public accurately; where people is organized and labor is remunerated, we are sharing this year’s first report which covers January-April of 2015.

Progressive Journalists Association 
REPORT ON FREEDOM OF THE PRESS AND FREEDOM OF EXPRESSION

OF THE PROGRESSIVE JOURNALISTS ASSOCIATION
JANUARY - MARCH 2015 REPORT
-Brief detention of Dutch journalist

Diyarbakır-based Dutch journalist Federike Geerdink was briefly detained on charges of making propaganda of terror organization through her Twitter account in English and posting comments for spreading negative opinion about the state. After being taken to the police department, she was released upon order of the prosecutor without being taken to the court house. Geerdink wrote in an article after her detention: “I came to Diyarbakır in 2012 to report on peace, which had been promised to be brought. Reporting on violence in Turkey again is the last thing I want. There’s no single journalist in Europe jailed for making news-analysis. (January 6, 2015)
-Pressure-raid-lawsuit on daily Cumhuriyet for Charlie Hebdo


Police raided the printing press of daily Cumhuriyet on January 14, 2015 as it prepared to distribute a four-page selection of Charlie Hebdo’s new issue in an act of solidarity with the French satirical magazine targeted last week in a deadly attack that claimed 12 victims after publishing cartoon of Muhammad, the prophet of Islam. Following the examination, distribution of the paper was allowed. Security measures were taken in Istanbul and Ankara offices of the paper in an attempt to stop any possible attacks. Prime Minister Ahmet Davutoğlu claimed that the publication of Charlie Hebdo cartoons has nothing to do with freedom of the press. Cumhuriyet columnists Ceyda Karan and Hikmet Çetinkaya were accused of inciting the public to hatred and animosity via the media after featuring the front cover of the Charlie Hebdo magazine which depicted Muhammad, the Prophet of Islam in their pieces. In their testimony to the Istanbul Chief Prosecutor, Çetinkaya and Karan stated that their aim was not inciting the public to hatred and animosity, saying that they exercised their right to “freedom of expression.” (Januray 14 and February 6, 2015)
-Ban on websites in Diyabakır for featuring Charlie Hebdo

The Diyarbakır 2nd Criminal Court of Peace blocked access to the web pages of some online news portals for republishing the cover of the magazine's new issue, which portrays Muhammad, the Prophet of Islam. A lawyer from the Diyarbakır, Ercan Sezgin, filed a petition with the Diyarbakır 2nd Criminal Court of Peace, requesting a media ban to be issued against the websites that republished the new Charlie Hebdo cover. (January 14, 2015)
- Journalist sued for defense with acrostic
Daily BirGün editor-in-chief Barış İnce has been charged with 4 years and 8 months of prison for insulting President Erdoğan when he defended himself with an acrostic. The charges were made after İnce faced an investigation as editor-in-chief due to his newspaper’s coverage on TÜRGEV Foundation - an entity with president son Bilal Erdoğan in the administration.  (January 16, 2015)
-Private security guards attack journalists

In northern province of Düzce, journalists who went to the scene to cover an incident in which two people were injured as a result of snow fall from the roof of a factory was attacked by private security guards and employees of the factory. Tezcan Solmaz, chief editor of the daily Düzce’nin Sesi was injured in the incident. (January 16, 2015)
-Gag order of RTÜK


Radio and Television Supreme Council (RTÜK), the state-run media watchdog, issued broadcast ban on news about “espionage” case over Syria-bound Turkish National Intelligence Organization (MİT) trucks (February 6, 2015)
-Police threat to a journalist in Malatya

Mehmet Yalman, reporter of Malatya-based Güneş Tv and news-portal malatyahabersaati.com.tr, said that he became the target of police after he recorded a video footage of armed assault attempt in a commemoration ceremony of Hrant Dink, Turkish-Armenian journalist who was killed in Istanbul on Jan. 19, 2007, in Malatya, his hometown. Yalman said that police pressure on him has began more than two years ago, saying he has been having problems with police even for not sharing press releases of the events that he follows. He said that he was threatened by the anti-terror police officers in İnönü University when he was following a protest of students. (February 9, 2015)

-RTÜK fines TV station for using ‘God’ instead of ‘Allah’


RTÜK issued a formal warning to private station TV2 over its use of the Turkish word “Tanrı” for “God,” rather than “Allah,” in the dubbing of a foreign TV series “Ah Biz Kadınlar” --“Ah we women”-- on an episode broadcasted on Jan. 28. “Almost the whole of society in Turkey is Muslim. This dialogue is not appropriate for us,” RTÜK said in its report saying that such a dialogue can negatively affect children’s perception of Allah, and fined the channel for “damaging to the physical, mental and psychological development of children and the youth. (February 11, 2015)
-Censorship on editor-in-chief of Star daily


Article of Star daily editor-in-chief Nuh Albayrak about intelligence chief Hakan Fidan was not published on newspapers Feb. 11 issue. It was stated that the article was not published since there was not enough space on related page. Albayrak’s article was published on the newspaper’s website. This incident, which could rarely be witnessed in Turkish media, was revealed with a tweet posted by Albayrak.  (February 11, 2015)
-Journalist fined for libel

Daily Cumhuriyet columnist Mine Kırıkkanat was fined to pay 2,180 liras to Adnan Oktar for ‘insulting via press’ in a lawsuit in which she faced up to 3 years and four months in prison.

-Beating and detention of a journalist in İzmir

-Eda Ebru Naneci, reporter of daily Ege Meclisi, was physically assaulted and detained by the police while she was trying to shoot photos during one-day school boycott in İzmir. (February 13, 2015)
-Journalists Yağmur and Yıldız called for testimony

Daily Radikal  reporter Fatih Yağmur and t24.com.tr reporter Arzu Yıldız, both reported on corruption operations of December 17-25 were called to testify. (February 17, 2015)
-Erdoğan files criminal complaint against BirGün

Lawyer of President Erdoğan filed criminal complaint against BirGün daily over its Feb.17 headline story in which it says “We are the 35 million whom you hate! We have committed the same crime. Then come and take us as well. Save the country that you pushed in the mud.” “Murderer and Thief Erdoğan” reads the headline of the daily (February 18, 2015)
-Investigation over journalist Göktaş


A prosecutor launched an investigation against daily Milliyet reporter Kemal Göktaş for covering an article on a comparison between criminal charges of police officers suspected of torture and a relative man of torture victim woman who insulted those police officers. Göktaş reported on the story of Fevziye Cengiz, an Izmir resident who was allegedly assaulted by policemen in Karabağlar Police Station in 2011. Göktaş defended himself in Istanbul 2nd Criminal Court of First Instance in the investigation launched after prosecutor Göksel Er filed a criminal complaint against him for writing “Prosecutor found the victim woman guilty instead of torturer police officer. The beaten woman was convicted to 8 years in prison while police officer was given 1 year sentence.” (February 19, 2015)
-Police department’s ‘warning’ of journalists Şık and Şener of assassination


Daily Cumhuriyet reporter Ahmet Şık receives a “warning” from the police department and intelligence circles after he was rebuffed by pro-government media outlets and targeted on Twitter by fake accounts following his reports on developments around Syrian border and the ISIS case in Niğde. Daily Posta columnist Nedim Şener received the same notice as well. “Mihraç Ural, who is linked with the Syrian/Assad regime and THKP/C Acilciler terror organization, is planning a series of terror actions in 2015 starting from the March till elections. Among planned actions, there are suicide bombings, assassinations etc. Persons who possibly would take part in such actions could infiltrate Turkey or their connections in Turkey may take the action. It is reported that Ahmet Şık is among the targets of the organization,” read the document submitted from the Police Department. Şık, stating that he is receiving threats routinely but never demanded police protection, said that source of the threat may be persons or groups linked to the AKP and the National Intelligence Organization (MİT) instead of the groups that the police pointed out. Şık thinks that fake accounts on Twitter are controlled by the government or MİT. (February 20, 2015)
-Columnist detained on charges of insulting Governor
Koza Yardımcı, 42, who is a columnist for Adana-based daily Ekspres, was briefly detained by the police in Nevşehir during his Cappadocia trip on charges of then-Adana governor Hüseyin Avni Coş. Yardımcı was released after testifying to the prosecutor. (February 21, 2015)
-Journalist Özgür Amed jailed

Columnist of daily Özgür Gündem and humor writer Özgür Amed was sentenced to 3.5 years in prison for attending a protest of Roboski massacre in 2011 on charges of “spreading propaganda of terror organization. Amed’s jail sentence was approved by the Court of Appeals, he was detained and taken to Diyarbakır D Type Prison. (February 22, 2015)
-Journalist sued for calling Bilal Erdoğan as ‘genius’

Another hearing was held in a trial into journalist Seray Şahiner, who was sued by President Erdoğan’s son Bilal Erdoğan. Erdoğan sued Şahiner for insult by calling him “genius” in an article published on daily BirGün. (February 24, 2015)
-Journalist Hoş sued for his book ‘Big Boss’

Journalist Mustafa Hoş was sued for his book about President Recep Tayyip Erdoğan titled “Big Boss.” Banning of the book and stopping its distribution was demanded in the lawsuit. Hoş was also demanded to pay 20,000 TL for libel. It has been reported that bookstores are not allowed to keep the book in their stocks. (February 25, 2015)
-Media watchdog fines TV channels broadcasting footage of police’s killing a boy

Radio and Television Supreme Council (RTÜK) fines CNN Türk, Fox TV and Halk TV for broadcasting footage of a video showing police officers killing 12-year-old Nihat Kazanhan in southeastern province of Şırnak’s Cizre district on Jan. 14, 2015 on the grounds that ‘the footage was provocative for people of the region who are already sensitive.’ (February 25, 2015)
-Detention without showing any reason

Dicle News Agency (DİHA) employee Vedat Dağ and reporter Cihan Başakçıoğlu were briefly detained by special operations police officers in Diyarbakır. Police showed no reason for detention of the two. Dağ and Başakçıoğlu were taken to the police department with handcuffed. (February 25, 2015)
-Editorial meeting with the attendance of auditors


Editorial meeting of daily Taraf on Feb. 25, 2015 was held with the attendance of auditors of the Capital Markets Board (SPK) who are working on editorial table. (February 25, 2015)
-Journalist Dündar faces up to 9 years in prison
Journalist Can Dündar testified to the judge in Istanbul 2nd Criminal Court of  First Instance in two separate cases into articles he wrote in July 2014 about corruption and bribery operation of Dec. 17-25 on charges of ‘insulting’ then-Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan and his son Bilal Erdoğan and ‘violating the secrecy of investigation.’ “There is a summary of proceedings prepared by official state institutions. I depicted the summary of proceedings in a series of articles, and did not include personal opinions as much as possible. And as showing goodwill, I published the counter arguments at the end of the series of articles. With this regard, I think I made statements for people’s right to get informed” Dündar defended himself. Dündar also testified to the prosecutor on the same day for insulting President Erdoğan in his interview with prosecutor Celal Kara, who conducted Dec. 17 bribery investigation. Dündar faces 2 years and 8 months to 9 years and four months in prison for in two separate cases. If the latest investigation turns into prosecution, jail term demanded for Dündar will increase (February 26, 2015)
-Lawsuits against journalist Toker


Daily Cumhuriyet columnist Çiğdem Toker testified to the judge in a case filed for her article titled “Son-in-law disaster on Vatan street,” in which she revealed that area of gathering in case of a natural disaster was zoned for construction and sold to son-in-law of the Mayor of Istanbul. The hearing was postponed to April 28. (February 26, 2015)
Ömer Faruk Kavurmacı, CEO of Aydınlı Corporate Group and son-in-law of Mayor of Istanbul Kadir Topbaş filed a lawsuit against Toker and demanded 1 million TL over her article titled “Have you said ‘I cannot forgive nepotism?” First hearing will be held on April 16, 2015 in Istanbul 2nd Criminal Court of First İnstance. (February 27, 2015)
-Ahmet Şık sued to pay 20,000 TL

Cumhuriyet daily reporter Ahmet Şık was sued by then-Minister of Transportation, Maritime and Communication for mentioning Yıldırım in a report about an investigation conducted by Istanbul Prosecutor. Upon Yıldırım’s complaint, a lawsuit was filed. Binali Yıldırım demands 20,000 TL from Ahmet Şık on the grounds that “he damaged his personal rights and his personality.” (March 7, 2015)
-Online opinion writer Osman Yavuz fined for his article


Osman Yavuz, who writes opinion articles for cukurovaplus --a website based in Ceyhan district of Adana province-- was fined to pay 2,240 TL by Ceyhan Third Criminal Court of First Instance for writing a critical article about AKP upon AKP officials’ complaint. “There’s no element of threatening or insult in my article. All I did was to use my right to criticize as a journalist. Unfortunately the government wages war on us,” Yavuz said. (March 9, 2015)

-Police and shopkeepers attack journalists


Police used pepper gas and water cannons to disperse people who gathered to commemorate Berkin Elvan --the teenager killed after being hit by a gas canister in the head during Gezi Park protests-- on the first anniversary of his death.  Journalists who attempted to record the police intervention in Ankara were subjected to physical assault. Cameras of DHA reporter Tahsi Güner and BirGün photojournalist Recep Yılmaz were broken. Amid the attack, a shopkeeper assaulted Dicle  News Agency (DİHA) correspondent Feti Balaban. The police attempted to detain Milliyet photojournalist Ünal Çam although they knew that he was a journalist. (March 11, 2015)

-Heinous attack against female journalists


A scuffle erupted between a cameraman working for StarTv and female journalists Dicle News Agency (DİHA) correspondent Zuhal Atlan and Etkin News Agency (ETHA) correspondent Nur Yüce while they were covering a protest held by health employees. The cameraman showed his fist to the female journalists following the quarrel. In response to the reaction of other reporters around, the cameraman said: “What does a real man do when he gets angry?” (March 13, 2015)

-Internet ban bill adopted by the Parliament


The bill which gives the prime minister or relevant ministers the ability to ban a websites was adopted by the Parliament.  The omnibus bill which includes Internet ban was approved by the Parliament’s General Assembly.  Ban on access to certain websites will be applied in circumstances that threaten people's right to life, threaten their security or property, threaten national security and public order, pose a threat to general health or threaten people's rights and freedoms when delays in having to obtain a court decision to do so are inconvenient. The Telecommunications Directorate (TİB) will apply the decision to remove the problematic content or to block the website within four hours.  The decision on ban will be submitted to the judge of the criminal court of first instance within 24 hours for approval. (March 20, 2105)

-Penguen cartoonists sentenced to jail for Erdoğan cartoon


The prosecution which was launched into satirical weekly Penguen after Recep Tayyip Erdoğan’s election as president was satirized on cover of the magazine has been finalized. Penguen cartoonists Bahadır Baruter and Özer Aydoğan were jailed to 11 months and 20 days in prison. The court converted the sentence to a fine of 7,000 Turkish Liras for each convict. It was claimed that the “ball-shaped” hand gesture of the official seen buttoning his jacket while welcoming Erdoğan in the cartoon is used to imply that the person being addressed is homosexual. “It is also thought-provoking for the freedom of press. We will continue to draw our cartoons as we would like to. We hope that this case will be the last example of efforts to intimidate free thought,” the statement of Penguen said. (March 24, 2015)

-Assault on İHA correspondent


İHA correspondent Murat Küçük was attacked while covering a road accident by people who were not involved in the incident. Küçük was hospitalized after three people who physically assaulted on him were escaped from the scene. (March 30, 2015)

-Ban on broadcast, detention of journalist and journalist Cabas is targeted


The prosecutor who was looking into the case of Berkin Elvan, a teenager killed by the police after being hit by a gas canister in the head during Gezi Park protests in 2013, was taken hostage by militants of the Revolutionary People's Liberation Party-Front (DHKP-C). The Radio and Television Supreme Council (RTÜK) immediately imposed a ban on television broadcasts covering the incident following Deputy Prime Minister Yalçın Akdoğan’s demand. Thus, people’s right to get informed was barred. BirGün daily reporter Ece Aydın was detained by the police while following the developments in Çağlayan Courthouse. Journalist Mirgün Cabas tweeted “Irrespective of how this ends, there is only one lesson to be learned: don't shoot children, don't get their mother booed.” (He was referring the fact that President Recep Tayyip Erdoğan, who was prime minister at the time, had his supporters boo Elvan's mother just days after he died because she blamed him for her son's death. - TN) Opinion writers and columnists of pro-government media outlets slammed and targeted Cabas, claiming that he praised the action. (March 31, 2015)
POWER STRUGGLE VIA PRESS AND MANIPULATIONS

In the ‘war’ between the Government and Fethullah Gülen group, the two structures broadcasted and published critical stories against each other via media outlets close to them. Apart from critical publication and broadcast in pro-government media against Gülen community, the government did not refrain from fining pro-Gülen media outlets via public institutions that are authorized for auditing the media outlets. The usage of newspapers and televisions via interest-based relations continued with fabricated and misdirecting news and articles.

-RTÜK fines Samanyolu Broadcast Group channels


The Radio and Television Supreme Council (RTÜK) fined (pro-Gülen) Samanyolu Broadcast Group for their minute-by-minute coverage of Dec. 14 operations into pro-Gülen media. Accusing the Samanyolu Broadcast Group of not being impartial, RTÜK said in its ruling: “In the broadcast stream, there was detentions of individuals including the head of the Samanyolu Broadcast Group Hidayet Karaca and daily Zaman’s editor-in-chief Ekrem Dumanlı, the related developments, reactions to the operation, criticisms and statements.” (February 15, 2015)
-İş Bank news story denied by Economy Minister Zeybekçi


Pro-government dailies Star, Akşam and Güneş claimed on Feb. 19, 2015 in their headlines stories that there was money traffic between the main opposition Republican People’s Party (CHP) and Gülen community; and İş Bank was used for the transfer of huge sums of money. Following the publication, it was rumored in Twitter that İş Bank will be seized by the Savings and Deposit Insurance Fund (TMSF). Economy Minister Nihat Zeybekçi refuted the claims. İş Bank administration, for its part stated in a written statement: “It has been observed that there are news stories and evaluations that are not based on the truth in some newspapers and in social media about activities of our Bank. We inform that our bank is taking legal action against reports that are not based on the truth.” (February, 19, 2015)

-Detention order for Taraf daily opinion writer Uslu

A detention order was issued for Taraf daily opinion writer and a former police officer Emre Uslu as part of the investigation into claims of ‘parallel structure’ within the Police Department. (February 24, 2015)

-Fake assassination reports on Sümeyye Erdoğan


Akşam, Star and Güneş dailies owned by pro-AKP businessman Ethem Sancak claimed on Feb. 20, 2015 in their front pages that Twitter whistleblower ‘Fuat Avni’ was Taraf daily opinion writer Emre Uslu, and Uslu discussed assassination plot against President Erdoğan’s daughter Sümeyye Erdoğan with CHP MP Umut Oran. The dailies alleged that the assassination of Sümeyye Erdoğan was ordered by Fethullah Gülen. CHP’s Oran immediately filed separate criminal complaints to Ankara Prosecutor’s office against Ethem Sancak and Akşam, Star, Güneş dailies on charges of “forming an organization for the purpose of committing crime, unlawful criminal charge, fabricating crime by creating fake evidence,” demanding 7 to 27 year prison term. No publication of any follow-up stories and removal of the story from the agenda confirmed the doubts that it was another example of misdirecting news stories that have been published often recently. (February 25, 2015)

-Another fine on Samanyolu Broadcast Group by RTÜK


As part of ‘power struggle’ between the Gülen Community and the Government, many people including Zaman daily’s editor-in-chief Ekrem Dumanlı and the head of Samanyolu Broadcast Group Hidayet Karaca was taken into custody as part of investigation named “Taşhiyeciler” with charges of forming a terror organization. While Dumanlı was released following his testimony, Karaca and some others were arrested. Television channels that broadcasted with a logo read “Coup against Media” in protest to detention of Hidayet Karaca was fined by RTÜK. (27 Şubat 2015)

-Mehmet Baransu arrested

Having taken into custody as part of investigation into conspiracy claims in Balyoz (Sledgehammer) case, Taraf daily reporter Mehmet Baransu was arrested on charges of “obtaining documents that should remain secret for the security of the state.” (March 2, 2015)

-Articles of “Your language is rude and your hearts made of stone” and ‘apology’ of İsmet Berkan


Elif Çakır of Star daily made an interview with a headscarved woman who claimed that she was physically attacked by dozens of Gezi protesters on a street in Kabataş on June 1, 2013. Although 1,5 year has passed, no evidence proving that such an evidence took place was shown. Moreover, Çakır’s lawyer Fidel Okan said that “Kabataş attack story was fabricated.” Despite these facts, a group of columnists did not refrain from writing articles with the same headline of “Your language is rude and your hearts made of stone” in pro-government dailies. Their backing of the story --which polarizes the society-- without including any evidence revealed the real identities of the columnists writing for pro-government dailies. (March 5, 2015)


Another development regarding fabricated Kabataş incident was daily Hürriyet columnist İsmet Berkan’s apology. When the story first published in 2013, Berkan said he watched the video footage of the alleged attack and tweeted “It is a miserable incident and it is unfortunately true.” Berkan confessed on March 24, 2015 in his column in daily Hürriyet that he did not fulfilled his journalist responsibility of researching and said “I am sorry. And I apologize for that.” (March 24, 2015)

-Yeni Şafak daily’s headline of “There is thief in Courthouse”

Sözcü, Habertürk, Milliyet and Cumhuriyet dailies reported on March 10, 2015 the verdict of non-prosecution into the investigation into assassination plot against Deputy Prime Minister Bülent Arınç. Pro-government Yeni Şafak attempted to defame an example of successful reporting with its headline story of “There is thief in Courthouse.” The story mentioned the conflict between the AKP government and Gülen community and indicated that journalists obtain information via National Judiciary Informatics System (UYAP) with the help of Gülen-linked judicial employees. “Uncovering of correspondence within judiciary raised concerns that UYAP is controlled by the parallel structure [Gülen-linked public officials],” Yeni Şafak story said. Progressive Journalists Association (ÇGD) denounced the report. Yeni Şafak daily took one step further in misdirecting reporting, and assumed the function of defaming journalists who do their job well. (March 11, 2015)

-Ahmet Altan and Yasemin Çongar testify


Taraf daily’s former editors-in-chief Ahmet Altan and Yasemin Çongar testified in an İstanbul court as ‘suspects’ as part of an investigation into conspiracy claims in Balyoz (Sledgehammer) case. Türkiye daily’s columnist Yıldıray Oğur, once wrote for Taraf daily, also testified as part of the same investigation as a ‘suspect.’ (March 20, 2015)

DISMISSALS

In the first three months of 2015, some our colleagues have become unemployed. While dismissals intensify especially before September, which is the beginning of new broadcast season, employers who manage newspapers and televisions with a mentality ‘based on making more profit’ instead of mentality of ‘public broadcasting’ dismissed journalists with arbitrary decisions. The number of journalists who was dismissed between January and March is 29, according to our findings.

-Dismissals in Anadolu Agency


The first and biggest news agency of Turkey, state-run Anadolu Agency has become the mouthpiece and instrument of the AKP within the past 12 years as almost every other state institution. Anadolu Agency has seen another wave of journalist dismissals. The first practice of Şenol Kazancı, who has been appointed as the head of Anadolu Ageny when he was an adviser to Tayyip Erdoğan, has been firing journalists. 15 journalists, including heads of departments was dismissed. (January 4, 2015)

-Dismissal in Halk TV


Halk TV correspondent Makbule Cengiz, who attracted public attention by informing people with live reports during Gezi protests despite bad conditions, was dismissed. (February 2, 2015)

-Dismissals in Yurt daily


Employees of Yurt daily went on a strike in January on the grounds that they did not receive their salaries for three months. Though stating that they will not start to work until their salaries are paid, journalists made compromise with the newspaper management after their two-month salaries were paid. Nonetheless, seven employees were dismissed on the grounds that they were the members of labor union. (February 3, 2015)

-Journalists fired after mentioning Erdoğan as ‘prime minister’ by mistake


A mistake of mentioning President Erdoğan as prime minister --which is being made often by the media since Erdoğan was prime minister for a long time-- caused two employees of Habertürk losing their job. When sentences of “President Tayyip Erdoğan is in Colombia” and “Prime Minister Tayyip Erdoğan is in Ankara” appeared on the same page, Serhat Akkan, editor in Ankara and the page editor in İstanbul were dismissed. (February 12, 2015)

-Five journalists of Kanal 7 dismissed 


Five journalists were dismissed by Kanal 7, which is owned by Yeni Dünya Media Group. Chief News Editor Sami Bayraktar, reporter Umut Erol, cameraman Salih Kıvırcık, News Editing Operator Ahmet Algan are among dismissed journalists. 

INTERNATIONAL FINDINGS


Pressure over media in Turkey has also been closely followed by international society. Pressure over Turkish media got direct and indirect reactions from some countries and particularly from international journalism organizations. Some of them are as follows:

-Women journalists get more threats in social media: OSCE


The Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) called on governments to take measures against threats and intimidation of female journalists in social media. According to the OSCE report, female journalists receive about three times as many abusive comments as their male counterparts on Twitter. Moreover, the issue is not only the use of obscene language. Many women journalists are being threatened to be killed, to be subjected to sexual violence and to be raped. For some women journalists those threats have become a part of their daily lives. Another point highlighted on OSCE report was that 25 percent of harassment of women journalists and bloggers happens online. (February 6, 2015)

-Turkey tops the withheld list of Twitter


According to the Twitter’s Transparency Report, Turkey tops the list of requests made by governments around the world for the censorship of tweets. Turkey requested information about 496 accounts for 356 times in the last six months of 2014. Twitter complied with none of those requests. Turkey requested information about 27 accounts for 24 times in the first six months of 2014. It was one account for once each in the previous four half-year terms. Twitter did not share any account information with Turkey. Turkey sought removal of content of 2642 accounts with 328 court orders and 149 administrative requests. Twitter complied with 50 percent of the requests. Twitter withheld 62 accounts and 1820 tweets upon request from Turkey. Overall, Twitter withheld 1,982 tweets from around the world.  Turkey has topped the country list making Twitter to withhold highest number of tweets. 62 of 85 accounts withheld by Twitter are from Turkey. (February 10, 2014)

-Turkey’s ranking changed after release of 40 journalists


Turkey ranked 149th out of 180 countries according to the annual Press Freedom Index of the Paris-based Reporters Without Borders (RSF), climbing five places compared to previous year’s rank of 154th. Main reason of the progress was given as the release of 40 journalists in 2014 though on probation. Nonetheless, it was stated that Turkey has still declined in many areas. "Turkey's 'underlying situation' score -- covering such areas as cyber-censorship, lawsuits, dismissals of critical journalists and gag orders -- actually worsened, showing that freedom of information continues to decline," the report said. The RSF exemplified the decline in Turkey with the increasing cyber-censorship, lawsuits, dismissal of critical journalists and gag orders in certain issues. (February 12, 2015)

-Restrictions on press freedom in Turkey intensified: BED


Government practices that restrict press freedom in Turkey has been intensified within the past year compared to previous terms, according to the activity report of the Press Institute Association (BED), which is the Vienna-based International Press Institute’s (IPI) National Committee in Turkey. BED said that scores of libel suits filed against journalists has become another example of pressure methods over journalists. General Convention of BED decided that their top priority will be to make efforts to stop journalists’ detention and convictions on charges of libel against government officials. BED also decided to organize international campaigns on this issue in cooperation with IPI, press organizations, jurists and bar unions in Turkey. (February 27, 2015)

-US senators warns of “censorship in Turkey”


Seventy-four US senators wrote a letter to U.S. Secretary of State John Kerry to make more efforts for press freedom in Turkey. “Such a broad effort by the Turkish government to censor media is an affront to the basic principles of democracy, free society, free enterprise, rule of law, and equal opportunity," the letter read. (March 19, 2015)

-Censorship in Turkey will increase: CPJ

The Committee to Protect Journalists (CPJ) criticized the passage of a restrictive bill that will allow Turkish Prime Minister and cabinet members to ban websites on March 20, 1015 by Turkish parliament. Censorship in Turkey will increase with this legislation, the statement from the CPJ said: “Under this legislation, national security and the public order are a pretext for Internet censorship in Turkey.” (March 21, 2015)

