REPORT ON FREEDOM OF THE PRESS AND FREEDOM OF EXPRESSION

OF THE PROGRESSIVE JOURNALISTS ASSOCIATION

APRIL – JUNE 2015 REPORT

1. CENSORSHIP AND PRESSURE (arrest, assault, investigation, prosecution, accreditation ban)

This part of the report has been divided into sections due to the fact that the developments following the newsmaking process of the last three months’ events had long-term effects.  After the “Çağlayan Courthouse Hostage Crisis” on the last day of March, where prosecutor Mehmet Selim Kiraz and two DHKP-C (Revolutionary People’s Liberation Party- Front) militants died, and also after Cumhuriyet Daily’s publication, on 29 May 2015, of the images of weaponry transportation into Syria as organized by the National Intelligence Organization (MİT), the censorship and pressure applied by the government on the media have been considered under different headings on this report. The arguments employed by the President Recep Tayyip Erdoğan and the Prime Minister Ahmet Davutoğlu before the general elections of June 7, 2015 have also been considered in one section while other developments have been considered in another.

a. Developments regarding the media after the “Çağlayan Courthouse Hostage Crisis”

While the fact that the police officers who murdered Berkin Elvan had not yet been prosecuted even after 22 months was still on public agenda, two DHKP-C militants who announced that their aim was to "get the names of those police officers to be publicly released" had taken Mehmet Selim Kiraz, the prosecutor of the Berkin Elvan case, hostage, and in the operation following the incident, the militants and the prosecutor had been killed.  President Recep Tayyip Erdoğan and Prime Minister Ahmet Davutoğlu subsequently lashed out in a manner restrictive to the freedom of the press towards the media outlets which covered the incident as widely as possible and with all its dimensions.  The newspapers and television channels that would not make the coverage in line with the censoring of the political power were put under pressure in various ways; and journalists who expressed their opinions concerning the event on the social media outlets were put on target.  The oppression of the media following this incident on the last day of March has been continuing in various ways as we prepare this report.  The oppression and censorship of the press following the incident was as follows:

-Threatening statement from Erdoğan

President Erdoğan, on his statement during his official visit to Romania, has almost threatened the media that published the images of prosecutor Mehmet Selim Kiraz with a gun held to his head: "Those of you who published the images, what is your aim? Don't you see you are serving the terrorist organization? Of course, when I get back to my country we will have different statements concerning this." (April 1, 2015)

-"Terrorist Organization Propaganda" investigation on newspapers

Chief Prosecutor’s Office of İstanbul started an investigation on newspapers Bugün, Cumhuriyet, Posta and Hürriyet, for “making the propaganda of a terrorist organization” with their news on the incident where prosecutor Mehmet Selim Kiraz died. (April 1, 2015)

-Accreditation at the Funeral

The newspapers Sözcü, Vatan, Cumhuriyet, Taraf and Hürriyet who have published the images of Prosecutor Kiraz as he was held hostage, and TV channels Samanyolu, Bugün, Doğan Haber Ajansı (DHA), CNN Türk and İMC were not allowed to attend Mehmet Selim Kiraz’s funeral. While the journalists who have been barred from doing their job were told by the police that the order came from Ankara, Prime Minister Davutoğlu told that the order on the accreditation at the funeral came from him and said, “Certain media outlets published his images with a gun held to his head while the family was still in pain. How would they feel, if he were their own brother, husband? This is not about the freedom of the media, this is a matter of humanity.” (April 1, 2015)

-Pressure on journalist Cabas to “apologize”

While the “Çağlayan Courtroom Hostage Crisis” was still ongoing, CNN Turk’s presenter Mirgün Cabas who tweeted “However this incident may end, there’s only one moral to it: do not shoot children, do not boo mothers” has been targeted by the pro-government media outlets, for “defending the incident”. The organization Cabas works for also had to take a step back due to reactions. Doğan Board For Principles Of Publication, after its emergency meeting, issued a statement with the signature of the board’s vice president Volkan Vural on it, emphasizing that the images used on newspapers Hürriyet and Posta’s headlines and also Cabas’ tweet were mistakes and that Cabas should correct his mistake immediately within the frame of these principles. Cabas said, “I sincerely apologize to those whom I’ve upset, primarily prosecutor Kiraz’s friends and family. I am also angry with myself for giving way to an attack that aimed the group and the channel I work for” and he announced to have taken a leave for two days. (April 1, 2015) 

-Nevşin Mengü has been targeted

On the day of the funeral of prosecutor Kiraz, the CNN Turk news presenter Nevşin Mengü who was live broadcasting from the attack to Istanbul Police Headquarters on Vatan Street, said on live broadcast, “Let’s not call it a terror attack, but rather an attack. We are not sure. We do not know” and she was targeted by the website of newspaper Sabah that described it to be a “scandal” on its websites. (April 1, 2015)

-Video ban on newspapers’ websites

Access to the news and videos made on the hostage situation of İstanbul Chief Public Prosecutor’s Office’s Prosecutor Mehmet Selim Kiraz has been banned. İstanbul Penal Court of Peace’s decision of April 3rd, 2015 involved a ban on 166 news and video links. These links included newspapers such as Cumhuriyet, Sözcü, Birgün, Taraf, Radikal, Milliyet and also Britain based The Independent, The Mirror as well as Netherlands based The Post. (April 3rd, 2015)

-Another Investigation

As allowed by Section 6 of the Counter-Terrorism Act and its other sections, Küçükçekmece Chief Public Prosecutor’s Office started an investigation on Sözcü, Ortadoğu and Milli Gazete for publishing prosecutor Mehmet Selim Kiraz’s images with a gun held to his head. (April 4, 2015)

-The day of ban on social media

On the request of İstanbul Chief Public Prosecutor’s Office, İstanbul Criminal Court of Peace blocked access to Twitter, Facebook and YouTube due to links they contained to news on prosecutor Kiraz. (April 6, 2015)

-Lawsuit from Cumhuriyet against Davutoğlu

The newspaper Cumhuriyet filed a lawsuit worth 10 thousand Turkish Liras against the Prime Minister Davutoğlu who had not allowed newspapers and TV channels into Mehmet Selim Kiraz’s funeral. On the file, it has been emphasized that the denial of access is against the laws, the Constitution and the international treaties to which Republic of Turkey is a signatory. (April 8, 2015)

-Penalty to channels by RTÜK

Radio and Television Supreme Council (RTÜK) issued a penalty of warning to around 20 television channels for breaking the access ban as brought by the Prime Minister’s Office on Mehmet Selim Kiraz’s hostage situation on March 31, 2015 at İstanbul Çağlayan Courtroom. (April 22, 2015)

-Tweet investigation on journalists

Under the investigation that started regarding the social media publications on “Çağlayan Courthouse Hostage Crisis”, journalists Mirgün Cabas, Banu Güven, Ceyda Karan and in addition, TV programmer Asım Yıldırım, Emre Uslu and Önder Aytaç who have written for the newspaper Taraf for a period, academician Koray Çalışkan, actors Barış Atay, Pelin Batu and singer Ferhat Tunç have been called to give testimony for being suspects of the crime of “terror propaganda”. Journalist Nazlı Ilıcak’s testimony has also been taken as she was considered to be a “suspect”. (May 26, 2015)

-“The paper had already been printed” plea from Hürriyet

The newspaper Hürriyet issued a statement in response to the allegation that Prime Minister Davutoğlu had asked them not to publish the images of prosecutor Mehmet Selim Kiraz. In a manner that almost legitimized the government’s call for censorship, in its statement, Hürriyet said, “It is true that an advisor to the Prime Minister called the Ankara Bureau Chief Deniz Zeyrek to forward his request. However, this call was made after the paper was sent to printing, around 02.00 am in the morning. By that time, our newspaper had already been largely printed”. (May 27, 2015)

-Journalist Güven testified

Journalist Banu Güven testified as a “suspect” as part of an inquiry that started under the accusation of “making propaganda of a terrorist organization” regarding the social media publications on the incident where public prosecutor Mehmet Selim Kiraz and two militants have died. (June 1, 2015)

-Advertisement penalty to newspapers

Press Advertisement Institution (BİK), gave a penalty of cuts to advertisement to 39 newspapers that published the images of the prosecutor Mehmet Selim Kiraz’s hostage crisis. The penalty varied between 1 to 12 days depending on the newspaper. (June 18, 2015)

-Journalist Cabas testified

Journalist Mirgün Cabas testified as part of the investigation which had been started against him for tweeting, “However this incident may end, there’s only one moral to it: do not shoot children, do not boo mothers”. (June 18, 2015)

b.  Incidents that took place after the news on the MİT trucks

Regarding the civil war in Syria, which a lot of states got involved with, the allegation that the AKP government supplied the opposition with weapons, had been made a headline on 29th of March 2015 and became a fact. After the publication of the headline that contained videos and images of the trucks carrying weapons, there has been a widespread reaction to the newspaper Cumhuriyet from President Erdoğan and the Government, and investigations have been opened. The events that have occurred after the publication of the headline are as follows:

-Ban on Cumhuriyet website:

İstanbul Chief Public Prosecutor’s Office banned the newspaper Cumhuriyet’s website for releasing the weapon transfer footages under the allegation of being “dangerous for national security”. In addition to other investigations targeting the executives of the newspaper, two investigations have been opened against the Editor-in-Chief Can Dündar for “crimes against state secrets and spying”. (May 29, 2015) 

-Cumhuriyet: We will not remain silent
The newspaper Cumhuriyet stood by its headline despite the “publication ban” and investigations and a day later, on its article published with the headline “We will not remain silent”, it was written, “We will continue to protect journalism ethics, honor and keep doing our duty and inform the people”. (May 30, 2015)

-Erdoğan and Davutoğlu threatened Cumhuriyet
President Erdoğan and Prime Minister Davutoğlu, during an event that was organized to commemorate the 562nd anniversary of İstanbul’s Conquest, talked about the truck article in a manner almost verifying it and said that the subject matter weapons were going to the Turks in Syria Bayırbucak. Erdoğan and Davutoğlu, in a threatening manner, accused the newspaper Cumhuriyet of “spying and espionage” and Erdoğan added, “They will pay for it”. (May 30, 2015) 

-“He’s going to pay for it”

President Erdoğan, continued his threatening statements targeting the newspaper Cumhuriyet; At the broadcast of  TRT News where he joined live, he accused Can Dündar of spying: “I filed my lawsuit. That who wrote the news, he’s going to pay for it. I’m not going to just leave it like this”. 
Can Dündar, on his Twitter account, responded, “That who committed the crime, he’s going to pay for it. We won’t just leave it like this.” (May 31, 2015)

-Erdoğan asked for Can Dündar’s aggravated life imprisonment

President Erdoğan, on Cumhuriyet newspaper’s news regarding the MİT trucks, has filed an individual lawsuit against the newspaper’s Editor-in-Chief Can Dündar. On the file, the weapons that surfaced on the article was described as being “against the real image and information” and that Dündar was asked to face one aggravated life imprisonment, one life imprisonment and 42 years’ imprisonment for the reasons of “supplying information that is supposed to stay secret”, “initiating an organization”, “attempt to dispose of the government”, “spying”, “supplying information regarding national security”. (June 2, 2015)

c. Incidents that took place during election campaign period


Turkey has witnessed vibrant election rallies during politicians’ campaigning for June 7, 2015 General Elections. Most remarkable characteristic of election campaign was President Erdoğan’s campaigning for ruling AKP in “opening ceremonies” as if he was proving that his “impartiality” was only on paper. Erdoğan, who maintains his understanding of “fury is part of the art of oratory,” slammed not only politicians but also media organizations. Erdoğan, who leaves his “impartiality” aside for making politics, did not refrain from targeting at media groups, journalists or foreign press in his rallies. Incidents that took place during election campaign period are as follows: 
-TRT refuses broadcasting CHP’s advertisement

TRT refused to broadcast main opposition CHP’s advertisement titled “We people are clapping,” that contains criticism against ruling party. In response, CHP filed criminal complaint against TRT arguing that the refusal has no legal grounds since the advertisement did not contain any defamation against the AKP. (April 11-15, 2015)

-Erdoğan lashes out at journalist Küçükkaya

President Erdoğan lashes out at Fox TV’s morning news show presenter İsmail Küçükkaya who went to Erdoğan’s hometown Rize for interviewing people on the street. “Unfortunately this is their personality, this is their character. Lending an ear to people is not their purpose. They are trying to twist what people say. But people of Rize cannot be deceived. My congratulations to people of Rize” said Erdoğan. Küçükkaya, in response, wrote on his Twitter account: “Happy world press freedom day.” (May 3, 2015)

-Erdoğan makes crowd boo journalist Ayşenur Aslan

President Erdoğan this time targeted at journalist Ayşenur Aslan, who presents “Medya Mahallesi” (Media quarter) after she says “Covered women gave up their freedom” in her TV show. Speaking at a rally which was organized in guise of opening ceremony in Rize, Erdoğan said: “Do you know what this journalist has said in main opposition party’s TV channel? She said ‘A woman who covers her head gives up her freedom.’ You have to teach them a lesson on June 7. They cannot hide their enmity toward faith.” Aslan, in response, wrote in her column at daily Yurt: “Is there a directive that imposes ‘what  and with whom and when we discuss? Who decides what I say?” (May 11, 2015)

-War of words between Erdoğan Doğan Group over “Death sentence for president who received 52 percent of the vote”

The media group targeted by Erdoğan in election rallies was Doğan media group. “The world is shocked! Death sentence for president who got 52 percent of the vote” was the headline daily Hürriyet used after ousted Egyptian leader Mohammed Morsi was sentenced to death May 16. Ruling party officials accused Hürriyet of sending President Erdoğan a veiled threat, since Erdoğan was also elected as president with 52 percent of the vote. Speaking at a mass opening ceremony in Kayseri, Erdoğan said: “How did Doğan group in Turkey report that story? ‘Shocking ruling, death sentence for president who got 52 percent.’ Doğan group, I don’t take you serious, but you have to know this, you spend your life in fear. Doğan group, you wait in vain.”

In response, Hürriyet published an open letter to Erdoğan, asserting that the story had nothing to do with him, that he himself had mentioned the fact that “Morsi was sentenced to death although he got 52 percent of the vote.” Hürriyet also asked Erdoğan: “What is your purpose, what do you want from us?”

Erdoğan responded to Doğan Media Group’s “address” on the same day in Ankara in a rally organized under the name of “opening ceremony.” Revealing Doğan Group’s “close” relations with governments in the past, Erdoğan shared the details of his meeting with Aydın Doğan, owner of Doğan Media Group in İstanbul Conrad Hotel. “I conducted business during times of [former Prime Minister and President] Süleyman Demirel, with [former Prime Minister] Tansu Çiller, and [former Prime Minister and President] Turgut Özal. Mr Özal told me that ‘we cannot do with media, but we cannot do without it either.’ Ms Çiller was unable to cope with us” Erdoğan quoted Doğan as saying. “I said to him: Mr Aydın Doğan, I was born and raised in Kasımpaşa. You will get what you deserve but you cannot get what you don’t deserve unlike you do in previous terms. You have to know that,” Erdoğan said. Erdoğan’s remarks were historical in terms of relations between media and government. Maintaining his threatening rhetoric against media, “This nation will not allow old Turkey any more. They will learn what to do very well when presidential system is imposed in Turkey.

Prime Minister Davutoğlu maintained the threatening rhetoric in Zonguldak: “Doğan Media is mentioning freedoms at the moment. But I’m appealing to them, we have endless respect to the freedom of the press, but everybody should know his place.”

Lawyer Rahmi Kurt, who was a nominate for MP candinate from the AKP filed a criminal complaint against Hürriyet for its Morsi report.

“We are not a political party, we are not running in elections. Declaring us as a party to this race or as an enemy is not convincing,” Aydın Doğan said during Doğan Group’s Broadcast and Publication Principles meeting, adding that pro-government newspapers are getting a considerable income although they are not distributed and sold well or pro-government TVs are not watched enough. “Nobody asks where that income comes?” Aydın Doğan said. (May 16-27, 2015)

-Erdoğan calls New York Times  “paid charlatans”

After the New York Times wrote in its editorial that the mood in Turkey’s recent political campaign “seems unusually dark and fearful” and called on the United States and Turkey’s other NATO allies “to urge Erdoğan to turn away from this destructive path,” Erdoğan slammed the New York Times. Speaking at an election rally that was organized under the name of “opening ceremony,” Erdoğan said: ““Hey, New York Times, you think you can give us lessons on press freedom as the media establishment that didn’t say a word when 16 journalists were massacred by Israeli planes? All of them are eyeing on you. They don’t know Turkey’s noble stance. Those are paid charlatans.” (May 27, 2015)

-TRT turns a blind eye on opposition

Supreme Board of Radio and Television (RTÜK) examined Turkey’s state television TRT’s broadcast records and found out that President Erdoğan appeared for 45 hours, the ruling Justice and Development Party (AKP) 54 hours, main opposition Republican People’s Party (CHP) 14 hours, Nationalist Movement Party 7.5 hours and People’s Democracy Party (HDP) 3 hours within one month before general elections. (June 6, 2015)

-Journalists barred from following the ballot counting process

Although every citizen of Turkey can observe counting of votes according to election legislation, journalists who attempted to follow counting of votes from abroad at the Ankara Chamber of Commerce (ATO) were barred to do so. When some of the party observers suggested the invalid ballots be burned, scuffles erupted. During the fistfight, photojournalists and cameramen started to film the incident. Instead of intervening into the fistfight, riot police set barricade around journalists. Then, officials tried to drag journalists out. However, journalists refused to go out without an official order. Eventually, journalists were taken out with an official order from Electoral Board. (June 7, 2015)

-Journalists attacked with flagpoles in front of AKP headquarters

On the election night, some AKP members started to throw flagpoles and sticks over journalists while they were waiting for Prime Minister Ahmet Davutoğlu’s speech. Flagpoles hit a few journalists but no one of them injured. Party members stopped throwing sticks after Prime Minister’s bodyguards warned them. After Davutoğlu’s speech, some of AKP members verbally assaulted and slandered journalists working for foreign media. (June 7, 2015)

-Columnist fired after statements in support of HDP

Sabah daily columnist Sevilay Yükselir, who said “HDP should pass the election threshold and be in Parliament” before elections and criticized the ruling AKP after elections, was fired. (June 8, 2015)

d. Other developments

-RTÜK refuses to impose ban on AKP’s unlawful advertisement

Some TV channels broadcasted the ruling AKP’s advertisement which was banned by Supreme Board of Election (YSK) for displaying flag and mosque in the film. The YSK drafted 41 violation reports for broadcasting, however, bans were not imposed on those TV channels by Supreme Board of Radio and Television (RTÜK) with the votes of AKP board members. 

-Sellers of Kızılbayrak magazine attacked with chopping knives

One attacked sellers of Kızılbayrak magazine with chopping knives in İstanbul’s Kartal district. (April 2, 2015)

-German journalist barred from entering into Turkey

Turkey denies entry to German weekly Der Spiegel’s photojournalist Andy Spyra claiming that he was “an Islamist militant.” Spyra wrote that German Embassy’s efforts did not help him to enter into Turkey either. (April 6, 2015)

-Accreditation ban on journalists in Parliament

Parliament Speaker’s office extended the scope of cancellation of accreditation cards of journalists in case of “filming without permission.” Current regulation still allows the authorities to cancel parliamentary correspondents’ cards in case of journalists’ “filming without permission, however, the reporters who were thus punished could still enter Parliament using their yellow professional press cards, and they could follow press conferences, etc. They only could not enter backstage of Parliament’s General Assembly. Now, correspondents who have their parliamentary access cards taken away will be denied to enter “Parliament’s campus.” Lashing out at the decision with a written statement, Association of Parliamentary Correspondents (PMD) underlined that the new regulation will allow the administration to simply cancel the cards of journalists whom they do not like their reporting by simply citing that they were “filming without permission.” (April 6, 2015)
-Daily Sözcü to pay 5,000 liras to Erdoğan for defamation

Daily Sözcü was fined to pay 5,000 TL to President Erdoğan by Ankara 23rd Civil Court of First Instance for publishing a story titled “Erdoğan’s Villa in Urla” President Erdoğan’s complaint. (April 7, 2015)
-Columnists Çetinkaya and Karan face up to 4 years in prison

İstanbul Chief Prosecutor filed a lawsuit against Cumhuriyet columnists Ceyda Karan and Hikmet Çetinkaya for “openly insulting religious values that are adopted by a certain part of people.” The prosecutor asked four and half year-long prison term for both columnists. President Erdoğan’s son Bilal Erdoğan, Erdoğan’s daughters Sümeyye Erdoğan and Esra Albayrak, Erdoğan’s son-in-law Berat Albayrak and Erdoğan’s advisor Mustafa Varank as well as Erdoğan’s lawyers were among 1,280 plaintiffs in the indictment. (April 8, 2015) 

-Derisive assault against journalists by businessmen in TOBB

Journalists faced a derisive assault by businessmen during 8th Turkey Commerce and Industry Council, also attended by Prime Minister Ahmet Davutoğlu, organized by Union of Turkish Chambers and Stock Markets (TOBB). Before the opening speeches, chairman of Menemen Chamber of Commerce Yılmaz Güral and chairman of Aksaray Chamber of Commerce and Industry Ahmet Koçaş sat on seats reserved for journalists. When tension rose between journalists and the two, “We have paid for your seats,” Güral yelled at journalists. All journalists except state-run TRT and Anadolu Agency reporters left the conference hall. TOBB Secretary-General Mustafa Saraçöz apologized from journalists. (April 8, 2015)

-RTÜK fines Halk TV for Sami Elvan’s remarks

Supreme Board of Radio and Television (RTÜK) fined Halk TV for Berkin Elvan’s father Sami Elvan’s remarks about President Erdoğan. Halk TV was fined to pay 13,600 TL. (April 9, 2015)

-Cyber-attack on TV and radio channels broadcasting in Kurdish

Headquarters of Sterk TV, Med Nuce, Ronhani TV and Mezopotamya Radio, all broadcasting in Kurdish, were cyber-attacked.  As a result of the attack, which was carried out by transmitting high-voltage electricity, cables were burned. Live broadcast of Kurdish-language TV channels were stopped because of the cyber-attack. (April 10, 2015)

-Constitutional Court postpones “KCK Press Case” to September 11


Third hearing of the Kurdistan Communities Union (KCK) Press Case, which restarted after specially authorized courts were abolished, was held in İstanbul Third High Criminal Court. During the hearing, judges said that Constitutional Court is still examining the file whether it is unconstitutional or not, and they will wait for the high court’s decision. Next hearing will be held on September 11. 

-Ministry of Education threatens journalists

Press Counselor of the Ministry of Education Abdülkerim Özkan, who already barred some critical journalists’ entry into the ministry building, in a way threatened daily Cumhuriyet reporter Sinan Tartanoğlu for his story focusing on increase in number of students in religious imam hatip schools. The ministry claimed that some media outlets and reporters are “systematically defaming” the ministry and said: “We will reveal those media outlets and reporters to the public.” (April 13, 2015)

-Dutch journalist Geerding acquitted

Dutch journalist Frederike Geerding was acquitted in the case that she was tried on charges of “making propaganda of a terrorist organization.“ Diyarbakır Chief Prosecutor objected the acquittal ruling. (April 13, 2015) 

-Journalist Coşkun acquitted

Last hearing of the case in which daily Cumhuriyet reporter Canan Coşkun was tried on charges of insulting President Erdoğan’s son Bilal Erdoğan in a story she wrote was held. İstanbul 2nd Criminal Court of First Instance ruled for acquittal of Coşkun on the grounds that elements of crime are lacking. (April 14, 2015)

-Journalist Kuray briefly detained

Zeynep Kuray, reporter of Fırat News Agency and daily Birgün, was briefly detained in Ankara after visiting his imprisoned father Sarp Kuray in Sincan Prison. A court in Yüksekova ordered her to be brought by force to the hearing on the grounds that she did not testify on time in libel suit against her. After her testimony, Kuray was released. (April 15, 2015) 

-Libel suit against BirGün reporter for quoting a fashion designer

BirGün reporter Ömür Şahin Keyif wrote on December 25, 2014 in his story that collections of fashion designers Yıldırım Mayruk and Barbaros Şansal were allegedly taken out from fashion show of Hadije firm in Baku, and asked these allegations to two fashion designers. Şansal told the reporter that “[First Lady] Emine Erdoğan is the secret shareholder of Aydeniz group, which owns Hadije,” adding that “It was already planned that Emine Erdoğan would attend fashion show in Baku,” implying that the First Lady was responsible for his removal from the fashion show. After publication of Şansal’s remarks, prosecutor responsible for press-related crimes launched an investigation. The prosecutor filed a lawsuit against journalist Keyif for “defaming” Emine Erdoğan. (April 15, 2015)

-Investigation into Cumhuriyet columnists and reporter

Istanbul Chief Prosecutor launched investigations into daily Cumhuriyet columnists Cüneyt Arcayürek for his article titled “Three-party front,” Özgür Mumcu for his article “The tyrant and coward,” Meriç Velidedeoğlu for his article “From Allah’s shadow to Allah’s messenger?” and reporter Emre Döker for his news stories upon complaint by President Erdoğan. (April 15, 2015)

-Journalist İnce fined to pay 10,620 TL

Daily BirGün editor-in-chief Barış İnce was fined to pay 10,620 TL for insulting President Erdoğan and his son Bilal Erdoğan in BirGün’s cover story titled “They built double highways toward their pockets.” (April 16, 2015)

-Syrian journalist deported

Syrian journalist Barzan Iso was labeled as “persona non grata” by the Ministry of Interior. Iso and his wife were detained in İstanbul’s Sabiha Gökçen Airport and the two were deported. Iso’s lawyer Naki Demirçivi said that his client’s entry into Turkey was barred because name of Iso is on a list of National Intelligence Organization (MİT). (April 17, 2015)

-AVEA bars journalists

Journalists from Cihan News Agency were denied to follow an event organized by GSM operator AVEA, which was attended by the first lady Emine Erdoğan. Press card holder journalists’ entry into the event was denied on the grounds that they were not “accredited.” Accreditation has been recently the easiest way of censorship and pressure on journalists. Journalists were grabbed and thrown out, and our colleagues were blamed for “show off” by Avea officials, who ignore the fact that journalism is based on “the public’s right to get informed.” (April 20, 2015)

-Ministry of Education mulls mass lawsuit against media

Ministry of Education decided to file a lawsuit against daily Taraf for the story titled “Bribe tariff for positions at state.” Press Counselor of the Ministry of Education Abdülkerim Özkan, said that all staff at the ministry’s Human Resources Department will separately file lawsuit against the newspaper. (April 22, 2015)

-Agos threatened by nationalists


Nationalist Turkey Party (MTP) and Turan Association members came in front of the new building of Armenian weekly Agos at 07.15 and left black wreath there. Two people made statement in front of the building. Turan Association shared the footage of this statement on its own Facebook page under the title of “We are suddenly in front of Agos newspaper at a night. (April 24, 2015)

-Journalists beaten at MHP meeting

Yeni Asır reporter Fatih Abacıoğlu was beaten by Nationalist Movement Party (MHP) members in İzmir during MHP’s candidate presentation meeting. Other journalists, particularly female journalists were verbally assaulted. (April 25, 2015)

-Harassment of body search against journalists in Israel reception

Journalists who came to Swissotel Ankara to follow national day reception of the Embassy of Israel in Ankara objected to strict security check, pointing out that they sent their press cards to the embassy days before the reception and they already underwent a detailed security check. Embassy staff told journalists that they have to take fo their shoes and belts since their belongings will be scanned with metal detector. Milliyet daily reporter Ayşegül Kahvecioğlu told embassy staff that her shirt and trousers also have metal accessories. One personnel from the embassy said in response “You will take off your shirt and trousers if needed. If you were invited, this procedure would not be applied for you.” These remarks clearly show the embassy’s approach to the journalists. Many journalists left the reception in protest of this approach. (April 29, 2015)

-Another accreditation scandal

Yol-İş trade union barred some journalists from following the meeting in which problems of sub-contractor workers will be discussed, on the grounds that Prime Minister Ahmet Davutoğlu is attending the meeting and accreditation is needed for this reason (April 30, 2015)

-First ruling in the case of journalist Kabaş

The İstanbul 22nd Criminal Court of First Instance cited a lack of jurisdiction in the first hearing of trial of journalist Sedef Kabaş. Kabaş faces up to 5 years in prison on charges of “threatening” and “targeting public officials who assumed duty in the fight against terrorism” for tweeting “Never forget this man, the prosecutor who decided on non-prosecution over the December 17 investigation is Hadi Salihoğlu.” Kabaş will be tried by a high criminal court. (April 30, 2015)

-“Labor Day Press Card” crisis in İstanbul

Turkish Journalists Association’s (TGC) attempt to give “May 1 Labor Day Press Card” to reporters who do not have official yellow press card was stopped after the governor’s office demanded the list of journalists who will get card from the TGC. Issuing a written statement, TGC said: “As the Turkish Journalists Association, we could not abuse our colleagues’ trust as they confidentially sent their IDs and photographs. Thus we insisted not to give that list [to the governor’s office. We regrettably announce that the cards we prepared will not be valid on May 1.” (April 30, 2015)

-Labor day full of violence for the press

Journalists received their share from police’s harsh reaction against people in İstanbul on May 1 Labor Day. Journalists who do not hold yellow press card were not allowed into Taksim Square. ETHA reporter Ece Şimşek, Habertürk reporter Gökay Uslanmaz, photojournalist Erhan Demirtaş, Sol reporter Emine Şentürk were injured by plastic bullets that police use. Milliyet daily’s photojournalist Ozan Güzelce was injured by pepper gas canister, Sol reporter Elif Örnek was injured in the head by the police, in Okmeydanı ETHA reporter Ali Haydar Doğan’s arm was broken, in Şişli, EPA photojournalist Sedat Suna was injured in the leg, Mücadele Birliği magazine reporter Yusuf Ali Gümüşlü in the arm, Yurt daily columnist Hakan Gülseven hurt his nose. Web-portal Duruş Haber’s editor-in-chief Metin Güneş was beaten, www.gercekgundem.com coordinator Barış Yarkadaş was injured in the middle of conflict between demonstrators and the police in Beşiktaş while he was live on Halk TV, Atılım monthly’s chief editor Mehmet Ali Genç was briefly detained, İleri Haber reporter Suna Küçük was beaten by the police, www.t24.com.tr edior Deniz Zeren said that he was tortured by the police after being taken into custody while going to his office in Taksim before the demonstration. In Aksaray, deputy police chief Ömer Parıltı hit İhlas News Agency Reporter Yasin Can and Doğan News Agency reporter Hasan Bölükbaş in the head by radio after insulting them. The deputy police chief also insulted Kapadokya Journalists Association head Mahmut Eskil. (May 1,2015)

-Ban on bringing magazine to rally

Police did not allow NTV reporter Burak Özcan to enter into Prime Minister Ahmet Davutoğlu’s rally in Osmaniye with literary magazine “Kafa.” “You can write something on it and wave,” Özcan quoted security officials. (May 2, 2015)

-Trial of journalist Bayar

Trial of journalist Murat Bayar in the lawsuit filed after publishing a story about President Erdoğan’s relative Orhan Uzuner’s bid rigging in National Railway Company (TCDD) continued. (May 5, 2015)

-Foreign journalists briefly detained

German freelance photojournalist Robin Hinsch, Brasilian photojournalist Gabriel Chaim and freelance photojournalist Barbaros Kayan were briefly detained on charges of illegal entry into Turkey. (May 5-6, 2015)

-Journalist Ulusoy fined in Erdoğan’s libel case

Journalist Aliye Ulusoy was fined to pay 1,740 TL for defaming President Erdoğan’ son Bilal Erdoğan via press. (May 6, 2015)

-Journalist Ertürk testifies


A criminal complaint was filed against Sözcü daily reporter Ali Ekber Ertürk after publishing stories about TÜRGEV Foundation - an entity which president’s son Bilal Erdoğan in its administration - titled “Dorms of Fethullah closing, Bilal’s are opening” and “Parallel competition.” Ertürk testified to the prosecutor. (May 6, 2015) 

-Investigation into Leman

An investigation into humor magazine Leman was launched on charges of “inciting the public to hatred and animocity” upon Trabzonspor’s complaint after publishing a comic on its cover about armed attack against Fenerbahçe in Trabzon. 

-Compensation to Anadolu Agency reporter


Israel was fined to pay 46,103 TL to an Anadolu Agency reporter who had been in Mavi Marmara flotilla by Nevşehir 2nd Civil Court of First Instance. May 9, 2015)

-Wiretapping ruling of Constitutional Court

Constitutional Court revealed the reason of the rulig that the National Intelligence Organization (MİT) issuing wiretap orders on false names is a violation of the rights of former Taraf daily editors, columnists and reporters Yasemin Çongar, Markar Eseyan, Mehmet Baransu and Ahmet Altan.

According to the reason, applicants’ right to communication was breached but their freedom of press was not violated. The high court ruled that the state will pay 3,500 TL compensation to the applicants. May 9, 2015)

-Censorship on press by Council of State


In the ceremony organized for the 147th foundation anniversary of the Council of State censorship on press was applied. (May 11,2025)

-Attack against media in Soma

Private security guards of Eynez mine in Soma district of Manisa, where 301 mine workers were killed in a mine accident, attacked journalists while they were filming mine workers issuing press statement in the name of Association for Solidarity with Mine Workers. Assaulting daily Cumhuriyet reporters Emre Döker and Oğuz Yıldız, private security guards prevented other journalists to film the event. (May 13, 2015)

-Private security guards bars Hayat reporter

One day before the first anniversaty of Soma mine accident, an accident occurred in İmbat mine, 1 worker injured. Hayat TV reporter Emine Uyar was barred from broadcasting in front of the hospital by private security guards. (May 13, 2015)

-Attack against Altıntaş and Özdemir from Kızıl Bayrak Newspaper

Kızıl Bayrak newspaper’s chief editor Tayfun Altıntaş and reporter Ersin Özdemir was attaked while covering the resistance of metal workers in Bursa. (May 18, 2015)

-Journalist Altıntaş briefly detained

10 people, most of them are members of Metal Workers Union who took part in metal workers resistance in Bursa were briefly detained. Kızıl Bayrak newspaper’s chief editor Tayfun Altıntaş was among the detained people. (May 20, 2015)

-3 journalists briefly detained, 1 arrested

Police raided on Socialist Democracy Party’s (SDP) Kadıköy Branch Office and Gelecek Newspaper on May 26, and took 7 people into custody. Onur Öncü from BirGün daily as well as Ufuk Erhan and Ezgin Aydın from Gelecek newspaper was also among detained. Öncü and Aydın were released on May 29, however, Ufuk Erhan was arrested. (May 26-29, 2015)

-First acquittal of journalist Kabaş


Journalist Sedef Kabaş, who was briefly detained for criticizing the ruling on non-prosicution of December 17 corruption investigation on her Twitter account, was acquitted in the first hearig of the case filed on charges of “resisting police officers.” (May 26, 2015)

-6 journalists barred in guise of accreditation


President’s Press Counsellor’s Office barred six journalists from following the opening ceremony of Yüksekova Airport, attended by President Erdoğan and Prime Minister Davutoğlu. ÇGD’s Hakkari representative and Doğan News Agency reporter Behçet Dalmaz was among the six journalists who were banned. (May 26, 2015)

-GYV Deputy Chair Aytay testifies 

Journalists’ and Writers’ Foundation (GYV) deputy chair Erkam Tufay Aytav testified to a prosecutor from İstanbul Terror and Organized Crime Bureau for one and half hour as a “suspect.” (May 28, 2015)

-Erdoğan, targets Nevşin Mengü again


President Erdoğan targeted CNN Türk’s anchor Nevşin Mengü once more after she commented on Erdoğan’s weekly programme. Indicating Erdoğan’s meeting with bus drivers in Ankara and referring to the president's earlier meetings with taxi drivers and muhtars (village headmen), Mengü wrote: “Bus drivers and the presidential system, these two are inseparable. It is like two drivers cannot be on the same wheel. Muhtars, taxi drivers, bus drivers: holy trinity!”

Speaking at the general assembly of the Bus Drivers' Federation in Ankara Erdoğan targeted Mengü: “Daughter of a CHP deputy, a TV anchor lady learned about our meeting, and she is making fun of presidential system, and bus drivers. She even goes further and spits hatred, calling muhtars, taxi drivers and bus drivers a holy trinity. Who are you insulting? It is the nation itself.” (May 28, 2015)

- Complaints of journalists injured and detained in Gezi yield no result 

Complaints of more than 150 journalists who were attacked by security forces while carrying out their duty during Gezi Park protests that spread to Turkey from İstanbul yielded no result although two years have passed. (May 31, 2015)

-Police officers physically assault Zaman reporter Şencan


Daily Zaman reporter Emre Şencan was attacked by a plainclothed police officer while filming extraordinary security measures around Taksim Gezi Park on second anniversary of the protests. Although Şencan showed his press ID, police officer sweared at Şancan, then slapped him in the face, and then kicked him. Other police officers attempted to seize footages of other journalists who were filming the incident. Şencan filed criminal complaint against that police officers on the following day. (May 31-June1, 2015)

-Violence against journalist who was following Sümeyye Erdoğan’s statement

T24 reporter Michelle Demishevich was physically assaulted by plainclothed police officers while she was following President Erdoğan’s daughter Sümeyye Erdoğan’s press statement in front of Belgium Consulate. (June 1, 2015)

-Journalist İnce’s trial of “defense with acrostic”

Daily BirGün editor-in-chief Barış İnce’s trial with the demand of 5.5 years in prison for insulting President Erdoğan while defending himself with an acrostic began in İstanbul 2nd Criminal Court of First Instance. In his defense during the hearing, İnce said: “I did not insult, I only made political criticism. I do not think that my article contains any unlawful element. I’m trying to defend my defense. It seems that I will defend my defense.” Judges postponed the next hearing to October 22, 2015. (June 2 2015)
-BirGün columnist Barış Atay fined for his article

BirGün daily columnist Barış Atay was fined to pay administrative fine to President Erdoğan for libel. A lawsuit against atay was filed on the grounds that he insulted President Erdoğan, his son Bilal Erdoğan and Yasin El Kadı. (June 2, 2015)

-Trial of Evrensel columnist İmrek starts 

Evrensel daily writer Ender İmrek in his article titled “Can corruption, theft and bribery be hidden?” on November 29, 2014 criticized a broadcast and publishing ban on reporting on the Corruption Investigation Committee in the Parliament which was looking into the 2013 graft allegations against the ex-ministers. After President Erdoğan’s complaint of “insult and defamation,” a lawsuit was filed against him. In the first hearing of the trial, lawyer Yıldız İrmek referred to article 10 of the European Convention on Human Rights and Articles 25 and 26 of the Constitution, and said that İrmek’s article contains criticism, and refused claims of insult. The lawyer demanded acquittal of Ender İrmek, however, the court refused the demand and postponed the hearing to October 20, 2015 (June 2, 2015)
-5 members of staff of Yürüyüş magazine detained

Police raided into certain addresses in İstanbul’s Gazi neighborhood, Sultangazi, Küçükçekmece, Başakşehir, Bağcılar, Bahçelievler, Esenyurt, Ataşehir and Bakırköy districts. Among raided places, Yürüyüş magazine and Ozan Publication. Five members of staff of Yürüyüş magazine were taken into custody. (June 3, 2015)

-Mehmet Baransu testifies for his tweets

Former columnist for daily Taraf, Mehmet Baransu, who is still arrested pending trial as part of an investigation into allegations of plotting in Balyoz (Sledgehammer) trial, testified to a prosecutor at the İstanbul Courthouse based on a complaint by E. B. U.alleged user of the Twitter account “Esat Ç.” Baransu admitted that he wrote the tweets about E.B.U but refused the charges of “violation of privacy,” “defamation,” and “inciting hatred and animosity among people,”  saying that his tweets did not contain that elements. (June 4 2015)

-Attack agains Politika newspaper

Politika newspaper was attacked by unidentified people. Assilants threatened editorial board member Ayla Boran with guns. (June 4, 2015)

-Google investigation on BirGün reporter

An investigation was launched on BirGün reporter Onur Erem with the accusation of insulting the president for his story on the autocomplete feature of Google search engine. In his news story on May 8, 2015, Erem had written that when the words “thief” and “murderer” were searched on Google, the words “Erdoğan” and “AKP” were automatically suggested by the search engine. (June 5, 2015)

 
-Writer Bekir Coşkun’s trial begins
Bekir Coşkun, a columnist of Sözcü Daily, was put on trial for his column of November 7, 2014, titled “A Palace May Make One King, Another May Make One A Fool”, charged with insulting the president.  Coşkun’s attorneys claimed that the column was within the right of expression and President Erdoğan’s name was not even uttered once in the column.  On the other hand, regarding a prior prison sentence given to Coşkun for another column, the Constitutional Court ruled that the prison sentence violated the freedom of expression. (June 5, 2015)

 
-Columnist Çölaşan gave his testimony
Emin Çölaşan, a columnist in Sözcü Daily, gave testimony for the case of “insulting the president” against himself, filed due to his column titled “The state that bankrupts the bank”.  (June 5, 2015)

 
-Zaman and Cihan reporters were not allowed to follow the programme
Cihat Ünal and Osman Yakut, reporters from Zaman Daily and Cihan News Agency, were thrown out by Antalya Metropolitan Municipality Chair of Press and Public Relations Ali Ergin, when they wanted to follow a programme president Erdoğan’s daughter Sümeyye Erdoğan participated in.  Ergin accused the journalists of being “traitors”. (June 5, 2015)

 
-Investigation to journalist Coşkun 
An investigation was launched on Canan Coşkun of Cumhuriyet Daily due to her news story “None for Fener, free for Bilal” for “insulting Bilal Erdoğan”, President Erdoğan’s son. (June 5, 2015)

 
-Prison term demanded for Özgür Mumcu 
Columnist Özgür Mumcu was charged with insulting President Erdoğan in his column titled “Cruel and a coward” on March 18, 2015.  The prosecutor demanded prison time from 1 year 4 months up to 5 years and 4 months for Mumcu.  (June 5, 2015) 

 
-Erdoğan calls Guardian “shameless”
In a rally in Ardahan, President Erdoğan accused the British daily The Guardian with printing a statement that said “Poor Muslims who are not entirely westernised cannot be allowed to rule their countries on their own” and said, “Who do you think you are, you shameless?  Turkey is not a county ruled by vandals anymore.” (May 6, 2015)

The Guardian Daily later printed an editorial saying President Erdoğan should apologize, for his “charge is without foundation”.  (June 10, 2015)
 
-Members from AKP in RTÜK filed complaint about the “expensive marketplace” story 
The Supreme Board of Radio and Television (RTÜK) filed a complaint to Supreme Board of Elections about a news story by Samanyolu TV which said that “Life is too expensive, one cannot buy bananas from the market”.  The members representing AKP on the board justified the complaint by saying that “the TV channel was making news against a specific political party”.  RTÜK also filed a complaint about the news story of a mother who lost her quadruplet babies as she was not admitted in a hospital, by claiming that the story “criticized the health policies of the government”. (June 6, 2015)

 
-Journalist Öz threatened by presiding ballot box officer
Journalist Ali Öz was stopped by the presiding officer of the ballot box, Ahmet Tekyıldırım, while he was photographing a disabled citizen’s voting process.  Despite Öz’s protests that he had the right to take pictures, Tekyıldırım bustled Öz off the premises with the help of police officers.  Öz has stated that Tekyıldırım threatened him with “breaking his head” and he has filed a complaint.  (June 7, 2015)

 
-3 reporters wounded in the attack in Diyarbakır
After the killing of Aytaç Baran, the chair of Yeni İhya-Der in an armed attack in Yenişehir, Diyarbakır, the journalists who arrived at the crime scene to cover the event were attacked by a group of protesters.  The protesters who randomly opened fire and issued threats tried to lynch the journalists on the crime scene.  Doğan News Agency reporters Canan Altıntaş and Serdar Sunar, and İhlas News Agency reporter Burak Emek were wounded.  Altıntaş, who was in a critical condition, was hospitalized.  (June 9, 2015)

-Prison term demanded for İleri Chief Editor

Chief Editor of İleri Newspaper Hanife Şahan had been put on trial for her story in last November, “The Loony Sultan of Illegal Palace”.  Accused with “insulting the president”, Şahan was acquitted in the first hearing.  Şahan was looking at 4 years and 8 months in prison. (June 10, 2015)
 
-Journalists’ Union executive under custody
In the aftermath of the murder of Aytaç Baran, the chair of Yeni İhya-Der in Diyarbakır on June 9, and the subsequent deaths of three people during the following incidents, Ozan Kılınç, who is the Adana Branch Secretary of Journalists’ Union of Turkey and a member of Free Journalists Association Executive Board, was detained as well.  (June 10, 2015)

 
-AKP’s ban on journalists
Journalists were banned from asking questions to party executives in front of AKP Headquarters.  The cameramen waiting in front of the Headquarters were relocated to the other side of the road so that the AKP executives would not be subjected to questions while entering and exiting the building.  (June 11, 2015)

 
-Obstacle to STV’s Ramadan show décor
The Samanyolu TV Ramadan programme team, which had been dismissed from the garden of Üsküdar Selimiye Mosque last year for running a Ramadan show in the garden, was confronted by the municipal officers when they wanted to build a décor in the balcony of their television building this year.  The executives of the TV channel had to explain to the municipal officers who wanted to stop the construction that they were not building an extra floor illegally, but only setting up a décor for Ramadan programme. (June 11, 2015)

 
-The case against Utku Çakırözer was dismissed
The former editor-in-chief of Cumhuriyet Daily, Utku Çakırözer was sued on August 26, 2014 for writing a story about President Erdoğan’s wife Emine Erdoğan intervening for a specific construction permit.  The case was dismissed by İstanbul 10th Civil Court of First Instance. (June 12, 2015)

 
-The Erdoğan-Baykal meeting cost a reporter his job
Halk TV host Ümit Aslanbay was dismissed from his job when he compared the meeting between President Erdoğan and CHP deputy Deniz Baykal with the Dolmabahçe meeting between Erdoğan and former chief of general staff Yaşar Büyükanıt.  (June 11, 2015) 
 
-The request of “censorship on journalists” from Prime Ministry to Presidency
Ahmet Sever, who acted as press counselor to the former president Abdullah Gül for 7 years, wrote in his book “12 Years with Abdullah Gül” that Akif Beki, the former press counselor to prime ministry at the time of Recep Tayyip Erdoğan’s post, and currently columnist in Hürriyet Newspaper, demanded that 7 journalists who were banned from entering the prime minister’s office to be banned from the presidential palace as well.  (June 15, 2015)

 
-Journalists who asked undesired questions under custody
Journalists who were following the developments concerning the Syrian refugees in the Turkish-Syrian border, Hasan Akbaş of Evrensel Daily, Pınar Öğünç of Cumhuriyet Daily and Deniz Yücel of Die Welt, were taken into custody by the directive of İzzettin Küçük, Governor of Urfa, due to the questions they directed to Küçük concerning ISIL’s actions in the region.  (June 16, 2015)

 
-ISIL threat to journalists: “We will cut your head off”
The same journalists taken into custody by the directive of Governor İzzettin Küçük, were also threatened by people who were allegedly ISIL members, who told them to “be careful or we will cut your head off”.  (June 18, 2015)
 
-Investigation to journalists Saymaz and Doğan 
An investigation was launched about journalist İsmail Saymaz and chief editor of websites Radikal.com and Hürriyet.com.tr İzzet Doğan, due to the news story they published on May 4, 2015, about Süleyman Ödemiş, who was shot by the police while they were trying to detain him suspicion of burglary.  The investigation, launched by the Bureau of Investigation of Press Crimes due to the complaint of police officer Mustafa Yaman, is currently continuing with the charges of “influencing the judiciary” and “violation of the right to privacy”. (June 18, 2015)

 
-Japanese journalists barred from Turkey 
Fumikazu Nishitani and Miyu Suzuki, freelance journalists on call for the largest newspaper in Japan, Asahi Shimbun, were denied entrance to Turkey in Atatürk Airport and were deported in May 2015.

The incident was justified by the authorities as a precaution after the execution of Japanese journalist Kenji Goto by ISIL in January; however, Japanese Ministry of Foreign Affairs stated that no requests were made from Turkey for the restriction of travelling of Japanese citizens. (June 19, 2015)

 
-“ROJ TV reporter” investigation to Evrensel Daily editor-in-chief
The editor-in-chief of Evrensel Daily, Fatih Polat, gave testimony for an investigation on himself launched in 2008 but he knew nothing about.  He was charged with “acting as ROJ TV reporter”, “being a member of a terrorist organization” and “making propaganda for an armed terrorist organization”.  Polat denied the charges, saying that he has been working only for Evrensel Daily since its foundation in 1995. (June 19, 2015)

 
-Erdoğan files criminal complaint about journalist Tanış
President Erdoğan filed a criminal complaint about Hürriyet Daily’s Washington correspondent Tolga Tanış, claiming that he insulted and slandered him in his book, Potus ve Beyefendi [POTUS and the Gentleman]. (June 20, 2015)

 
-Another lawsuit against journalist Coşkun
A lawsuit was filed against Canan Coşkun of Cumhuriyet Daily, due to her story about certain judges and public prosecutors including some members of Platform for Union in Judiciary buying discounted luxury residences from Emlak Konut GYO.  Coşkun, who is charged with “defamation of public officers on duty”, faces up to 23 years and 4 months in prison. (June 24, 2015)

 
-Baransu jailed for 10 months for insulting Erdoğan
Former Taraf Daily reporter Mehmet Baransu, already jailed for a separate charge, was also charged with insulting President Erdoğan through his Twitter account.  Faced with up to 7 years in prison for this charge, Baransu said, “There are 8 fake Twitter accounts under my name.  Some tweets that do not belong to me were shown as mine. My own writings are only about the incidents the public already know and do not involve insult. I deny the charges and demand my acquittal.”  The court sentenced Baransu to 10 months in prison. (June 30, 2015)

2. POWER STRUGGLES VIA PRESS AND MANIPULATIONS

The circles of power, which do not see the media outlets as people’s source of information, and even aim at destroying that quality of the media and transforming it into their own propaganda instrument, did not refrain from making inaccurate and manipulative news in the last three months as well.  These structures, which we can hardly call “media outlets”, gave countless examples of manipulative news in their pages, and we have included some of the most outrageous examples in our report.  Also, in the last three months, as the “war” between AKP government and Fethullah Gülen group went on in full speed, the interesting statements of Ethem Sancak, owner of Akşam and Star dailies, who announced that he was “pro-AKP” and even “pro-Recep Tayyip Erdoğan”, caught our attention as well.  

-Yeni Şafak Daily’s headline: “This is How They Poisoned Atatürk”

On April 6, 2015, Yeni Şafak Daily gave place to a historical subject in a historical example of manipulation.  The daily claimed that Atatürk, founder of Turkish Republic, was poisoned and killed by his comrade-in-arms and successor, İsmet İnönü; and based its claim on certain ancient-looking papers, whose pictures were published in the newspaper with the headings: “Here is that document”, “Here is that letter”.  However, the artificiality of the papers treated as “documents” by Yeni Şafak Daily were promptly revealed.  It was noted that the documents which were published by the daily was not historical: the documents which were claimed to be dating back to 1930s and 1960s were written in Tahoma Italic font, a feature of Windows 7, which was released in 2009.  Similarly, it seemed that in order to make the papers look “dated”, they were drenched in tea.  Also, it was understood that certain phrases used in the documents were, in fact, not in use back in those days.  (April 6, 2015)

 Following the publication of the news story, İsmet İnönü’s daughter, Özden Toker, applied to the court and Ankara 4th Civil Court of First Instance put provisional injunction on Yeni Şafak’s news story.  (April 8, 2015)

-TRT’s coverage of the attack on HDP rally 

Minutes before the rally of HDP Co-Chair Selahattin Demirtaş on June 4, 2015 in Erzurum İstasyon Square, a group of attackers assaulted the participants of the rally and set a HDP van on fire.  The driver of the van, who was inside the van as it was set on fire, was wounded and hospitalized.  This attack, which was directed at a political party as the party exercised its basic right of rallying at the election period, was hugely distorted by state-owned press agency, Anadolu Agency (AA) and the state television channel, TRT.  AA and TRT called the attack as “tension”; in TRT News, the attack was covered with the headline “Strong reaction to the propaganda of terrorist organization”. (June 4, 2015)

-Chaos about the release of Hidayet Karaca

At the end of last year, in the course of the conflict between the political power and the Gülen group, the executives of Zaman Daily and Samanyolu TV, which are owned by Gülen group, were taken under custody; after the initial interrogations, Hidayet Karaca, Chair of Samanyolu Media Group, was arrested.  In the trial on April 2015, İstanbul 32nd Criminal Court of First Instance ruled for the release of Karaca.  However, the court decision was not executed on the grounds that the court was unauthorized to give such ruling.  After the court’s decision to release Karaca was announced, a group of protesters came to the Çağlayan Courthouse.  The protesters and the journalists who were there to cover the court proceedings were attacked by the police.  (April 25, 2015)


Hidayet Karaca appealed to the European Court of Human Rights through his lawyers.  The lawyers filed a lawsuit for the instant release of Karaca as well as demanding 500.000 Euros as compensation.  (May 6, 2015)

-Media owner announced his love for Erdoğan

Ethem Sancak, businessman and owner of Akşam and Star dailies, who celebrated for the results of elections with the AKP members in the balcony in AKP Headquarters and declared that he was pro-AKP in any milieu, gave an bewildering statement of “commitment” to President Erdoğan.  Sancak said, “I would sacrifice my mother, my father, my wife, my children for Erdoğan.  He is one of the leaders God bestows on us only once in 300 years.  When I was a leftist, I was unable to understand the love between Mevlana and Şems [ancient religious leaders].  Only when I met [Erdoğan], I saw that such a love is possible between two men”. (May 11 – 15, 2015)
3. DISMISSALS AND DENIED RIGHTS


In the last three months, journalists were dismissed, sometimes one by one and sometimes as a group.
  Some journalists were unable to receive their employee personal rights, starting with their wages.

-Dismissals and resignations and the problem of salaries in Yurt Daily 
While the editorial board has been changing in the Yurt Daily due to the responsibility taken for long-term economic problems, Derya Sazak, the Editor-in-Chief of Yurt Daily, was dismissed in April 24, 2015.  Some of our collegues in Yurt Daily were forced to quit their jobs as they could not receive their salaries for nearly 4 months, and the remaining journalists were still not paid as the end of June.

-The quake of reduction-in-force in Kanal A
The executive board of Kanal A decided to close down its İstanbul branch, and informed 60 personnel in its Ankara News Office including reporters, cameramen, editors and technicians of their dismissal.  The decision which almost emptied out the channel was executed in May. 

-Dismissals in TVEM
Three media workers were dismissed from their jobs in TVEM.  Cameraman Onur Cankal was dismissed in May, followed by reporters Nergis Demirkaya and Burak Taştan in June.

-Dismissed on the very same day
Mustafa Kılıç, who wrote television reviews and interviews on art in his column “The Screen Juror” in Milat Daily, resigned from his newspaper and transferred to Akşam Daily.  However, the venture of Kılıç into Akşam, who began as editor of politics section on May 18, lasted only a day.  It was noted that Kılıç had tweeted about corruption of AKP government in the past, and he was dismissed from his job as those tweets were noticed later on.

4. INTERNATIONAL DEVELOPMENTS


The oppression and obstructions imposed by political power in Turkish media was also continually reprimanded internationally as well.

-The EU’s reaction to the social media ban

The European Comission criticized the access ban put on Twitter, Facebook and YouTube due to the news links concerning prosecutor Mehmet Selim Kiraz.   The EU Foreign Affairs and Security Policy Spokesperson Maja Kocijancic said, “The blanket ban imposed on social media is a very serious issue. It only confirms our worries, which has been expressed repeatedly, regarding the use of disproportionate restrictions under the current legislation in Turkey.” (April 7, 2015)

-CPJ criticizes the attitude towards foreign journalists  

As the German photographer Andy Sypra was barred from entering Turkey and Fréderike Geerdink, the Dutch freelance journalist working in Southeastern Turkey was put on trial for terror charges, the international Committee to Protect Journalists (CPJ) Europe and Central Asia Program Coordinator Nina Ognianova stated: “Turkey has become increasingly hostile to international journalists, particularly those who cover sensitive topics, such as the plight of the Kurdish and Armenian minorities.”  Ognianova said, “We call on Turkish authorities to allow journalists to do their work freely.” (April 9, 2015)

-CPJ calls on Erdoğan “to stop bullying the journalists”
CPJ also reacted to President Erdoğan’s statements accusing Can Dündar, the editor-in-chief of Cumhuriyet Daily, with “spying” and threatening Dündar with “holding him accountable”.  "We call on Recep Tayyip Erdoğan to stop bullying journalists and news outlets such as Can Dündar and Cumhuriyet just because he doesn't like what they report,” said Nina Ognianova of CPJ. (June 2, 2015)

-Decision of ECHR: it is within the freedom of expression to say “Sod off, you prat”
A European Court of Human Rights decision could be exemplary for the accusation of “insulting the president” frequently implemented in Turkey.  The ECHR ruled the placard held up by a French citizen protesting French President Nicolas Sarkozy, bearing the line “Sod off, you stupid prat” as “satirical” and within the right of expression.  (June 6, 2015)

PAGE  
3

